Zet je aan het denken....

Ellen 29 februari 2020

Sander Verheijen, welbekend van de site Hebban en van zijn eerdere non-fictie boek “Ik kan er net niet bij” schreef met “De Macht van K” zijn eerste thriller. En wat voor één! Een cyber-thriller die je als lezer aan het denken zet over de gevaren van het, al dan niet bewust, vrijgeven van diverse persoonlijke data én wat kwaadwillenden daarmee aan zouden kunnen richten. We lezen er regelmatig over in het nieuws, maar Jens Vern heeft de juiste toon weten te treffen in zijn boek om de lezer zich er wellicht nog meer bewust van te maken. Na het lezen van zijn boek had ik echt even de gedachte “ik gooi het liefst alle computers uit het raam;” niet realistisch natuurlijk want we kunnen er immers tegenwoordig niet meer om heen. Terug naar het boek.

Het boek gaat direct vlot van start met een spannende proloog. Vern heeft de kunst van je als lezer direct het verhaal in te trekken onder de knie. Aan het eind van de (korte) proloog wil je door! Hoe is het zover gekomen?

We maken een sprong in de tijd. Twee jaar later, Den Haag. Tim, werkzaam als barkeeper, ontmoet in de bar waar hij werkzaam is, Emily Green. Wie is zij? Dat is nog niet zo makkelijk te achterhalen.
“ik denk aan de usb-stick onder in mijn kledingkast, die weleens de sleutel zou kunnen zijn om haar te vinden.”

Jens Vern wisselt in zijn boek regelmatig af qua perspectief en in tijd. Dit houdt de vaart er goed in en houdt je als lezer gevangen. Vern weet je nieuwsgierig te houden naar de rest van het verhaal door stukje bij beetje informatie vrij te geven.

Vanuit Den Haag worden we dan ook weer meegenomen naar de tijd dat Tim door Frank Keeler gerecruteerd wordt om bij The Keeler Company in dienst te komen. En hoe kan Tim nee zeggen? Een goede baan, een prachtig appartement voor hem en zijn vriendin.. wat wil je als jongeman nog meer? Maar al gauw merkt Tim dat er vreemde dingen aan de hand zijn en dat hij moeite krijgt met de rol die Frank Keeler hem heeft toebedeeld. De grens tussen goed en kwaad lijkt vager te worden en Tim krijgt last van gewetensbezwaren.
“ik twijfelde er nooit aan dat wij de goeden waren, tot toen. En het voelde vanaf de eerste minuut verkeerd.”

Dan wordt Tim benaderd door De Vriend. Wie is hij en is hij te vertrouwen?

Vern heeft een vlotte toegankelijke schrijfstijl, waardoor het boek fijn leest. In het eerste gedeelte van het boek is het vrij technisch. Gezien het onderwerp in De Macht van K is dit wel noodzakelijk voor een goed begrip van de reikwijdte van het verhaal en het misbruik van data. Daar moet je dus even doorheen.
Het is geen bloedspannend boek, maar toch een boek waarbij je op het puntje van je stoel blijft zitten. Het maakt je bewust van de gevaren als je “klakkeloos” veel persoonlijke informatie online weggeeft. Aan het eind wordt het wel wat spannender als Tim wraak wil gaan nemen op Keeler maar helaas wordt dit wat rommelig afgerond. Er had wat meer uitgehaald kunnen worden.

Jens Vern heeft een prachtig thrillerdebuut weten te schrijven en ik hoop dat er meerdere thrillers van zijn hand zullen volgen.

Meer recensies van Ellen