"Hitlers geheime ardennencomando"

Esther 04 december 2019 Auteur
Samenvatting:

Als in december 1944, de Belgische Ardennen. Günther Schmidhuber, een Duitse paracommando, aan het begin staat van een levensgevaarlijke opdracht omdat hij samen met de Duitse commando's de vijandelijke linies zal infiltreren besluit hij dit verkleed als Amerikaanse soldaat te doen. Maar als de Amerikanen Günthers ware identiteit achterhalen, zullen ze hem onverbiddelijk executeren als spion.

Deze operatie vaart onder de naam "Operatie Greif" en wordt geleid door Otto Skorzeny, Hitlers favoriete SS-commandant. Skorzeny geeft Günther, zijn beste man, nog een speciale opdracht mee. Een opdracht die de koers van de oorlog in West-Europa drastisch moet wijzigen. Maar slagen zij hierin?

"Hitlers geheime Ardennencommando" is een boek waarbij de spanning mij regelmatig naar het puntje van mijn stoel brengt. Goed opgebouwd verhaal. Sommige mensen zouden het ook bloederig noemen maar ik vind dat ook realistisch te noemen. Let wel, in tijden van liefde en oorlog is alles geoorloofd. Althans, zo lijkt het. Ik vind het verhaal spannend en meeslepend maar ook avontuurlijk. Allesbehalve saai.
Ik heb het idee dat de schrijver gedegen onderzoek heeft gedaan en vind het verhaal levendig geschreven. Ik kon op mijn netvlies zien hoe de geit vol vertrouwen keek en de boer werd afgemaakt. Een blik van ongeloof moet op zijn gezicht te lezen zijn geweest. Het leestempo is vlot en de spanning blijft erin tot het einde. Het zou een aanrader zijn voor de jeugd van vandaag bijvoorbeeld in aanloop naar 5 mei, dit jaar extra bijzonder vanwege de 75e jarige bevrijding. Een verhaal dat niet vergeten mag worden. Goed gedaan!

Ik heb het verhaal 4 sterren gegeven.
Voor wie het boek nog gaat lezen, veel leesplezier.

Meer recensies van Esther