Recensie voor “Vuurzee” auteur Marianne de Ruijter.
Samenvatting: Dit verhaal speelt zich af in de Gouden Eeuw waar kinderen het allesbehalve gemakkelijk hebben. Sijmen en Marije Oubrechts, broer en zus, weten al heel vroeg wat het is om mensen te verliezen. De pest waart rond in Nederland. Dat deze kinderen rood haar hebben en daarnaast hoogbegaafd zijn maakt het geheel niet gemakkelijker, integendeel. Marije moet leren vechten en heeft geluk dat haar broer dit als geen ander kan. Sijmen is bezegeld met een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Voor Marije gaat hij door het vuur. Sijmen blijkt vindingrijk en inventief. Marije daarentegen heeft een scherpzinnige geest en een groot gevoel voor humor. Maar het leven legt hen geen windeieren. Ze belandden in Londen waar op 2 september 1666 een enorme brand uitbreekt die start in de bakkerij waar Marije werkt. Lukt het haar aan de vuurzee te ontsnappen? En waar is Sijmen eigenlijk? O..o..
“Vuurzee” is een roman die geschreven is naar historische feiten. Het verhaal is bekoorlijk, het houdt je in de greep. Ik beleef de gebeurtenissen met de kinderen mee. Ik voel als het ware hoe zij zich voelen. Zo word ik boos wanneer er iets gemeens gebeurt en voel mij dapper als de kinderen zich dat voelen. Meer dan eens dacht ik, o nee… en hield mijn adem in. Dan wordt het verhaal spannend en terwijl ik eigenlijk het boek weg wil leggen vanwege het spanningsgehalte dwingt mijn nieuwsgierigheid mij om toch verder te lezen.
Het verhaal is avontuurlijk, het maakt je nieuwsgierig. Het bevat spannende elementen en sleept je mee. Het is een goed geschreven boek ook omdat de personages goed doordacht zijn. Het rode haar, de contrasten in de personages van de kinderen en de geschiedenis die zo levendig geschreven is maakt dat het een doordacht geschreven boek is.
De geschiedenis van toen zo doorleefd geschreven in combinatie met de uitgewerkte details, een prachtige felgekleurde cover met een sprankelende titel trekken mij aan. De achterflaptekst is een beetje lang maar dekt wel de lading. Helaas staat er geen leeftijd bij maar ik zou zeggen, van jong tot oud!! Een mooi boek ook voor leraren op school om te gebruiken als hulp bij de geschiedenisles.

Veel leesplezier!

Reacties op: "Vuurzee"