Een kijkje in de geschiedenis

Leon & Juliette is een liefde verhaal dus een Nederlandse zaken man en jonge Slavin uit Charleston (VS). Ze ontmoeten elkaar door de Leon ziek wordt en Juliette zijn persoonlijk verzorger is. Het verhaal speelt zich af net voor de Amerikaanse burgeroorlog. Leon koopt haar vrij, maar dat wil niet zeggen dat Juliette en Leon in alle vrijheid van hun liefde kunnen genieten. Leon doet wat niet gepast is in die tijd. Hij is een rebel geboren uit de liefde. Met aanbreken van de oorlog wordt het steeds moeilijker en moet Leon drastisch stappen nemen.

Annejet van Zijl heeft met dit boek een kort verhaal geschreven, waarin heel duidelijk wordt dat Rebellie in kleine dingen zit, met grote consequenties voor de betrokkenen. Dit boek gaat niet over de wantoestanden van de slavernij, maar over de consequentie om afwijkend te denken en te handelen.

Annejet zet verhaal heel feitelijk neer. Geen dialogen, puur een verslag. Toch is een heel goed boek met een wijze les. Veel mensen kijken met hun huidige blik en normen en waarden terug naar het verleden. De reden dat wij nu staan, waar we staan is omdat mensen als Leon deze kleine eerste stapjes hebben gemaakt. Leon moet je niet veroordelen, maar zien als een held en een rebel!

Meer recensies van Gerrie van den Berg