Verfrissend

Kimberly Ouwerkerk 08 augustus 2020
Een goede nachtrust gaat over slapen en nachtbrakers, en over die ene inbreker die een welkome verschijning is tijdens een verder saaie nacht. Nieuwe karakters worden geleidelijk aan geïntroduceerd en hun nacht vervlecht zich met die van de man en de inbreker. Stuk voor stuk zijn het interessante karakters met hun eigen unieke – en tegelijkertijd stereotype – karaktertrekjes.

Vooral de scènes met ‘de man’ – en dan met name zijn opmerkingen – las ik met plezier. Wat doe je als een situatie een onverwachte draai neemt? Dan val je terug op je basis fatsoen. In hun ongemak vinden de man en de inbreker elkaar. Inbreken betekent in dit boek niet alleen inbreken in iemands bestaan, maar ook uitbreken uit situaties waarin je je niet meer wilt bevinden. Wat er gebeurde was grijpbaar en tegelijkertijd ook ongrijpbaar. Voor iedere lezer zal dit boek anders zijn; hoe ik de samenhang en de inhoud verklaar, is ongetwijfeld heel anders dan wat jij uit dit boek zult halen. Zeker aan het einde moet je wel even nadenken over de scène op het kantoor van de Slaapcoach, de filmset en in het huis van Floor.

Een goede nachtrust is een boek met geniale dialogen, waarmee ik me goed vermaakte. Je zou denken dat de besproken onderwerpen niet heel spannend te maken zijn – denk aan het verzetten van de klok – maar Peter Buurman slaat precies de juiste toon aan. Het had een sketch kunnen zijn. De humor en toon moeten je wel liggen; als ze voor jou net niet werken, dan zul je dit geen leuk boek vinden.

Qua schrijfstijl valt er nog winst te behalen voor een eventuele tweede roman. Af en toe was ik kwijt in wiens hoofd ik zat, omdat soms abrupt gewisseld wordt van verteller. Sommige gedachtegangen lazen niet heel soepel (wanneer de man zich afvraagt of twee dingen iets met elkaar te maken hebben en je pas in de volgende zin leest wat het tweede ding is) en in het begin viel ik over het ‘kleine’ sneetje dat een bloedspoor in een huis achterlaat. Maar dit soort dingen vielen me vooral in de eerste helft van het boek op.

Een goede nachtrust is een mooie debuutroman en is wat mij betreft terecht genomineerd voor de Hebban Debuutprijs 2020: een aanrader, voor als je op zoek bent naar iets dat verfrissend en anders is.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk