Net niet spannend genoeg

Kimberly R. 26 maart 2024 Hebban Team
Tess Gerritsen is weer terug met een nieuwe serie. Deze keer over een gepensioneerde spionne uit Amerika. Klinkt best goed zo op het eerste gezicht.

Maggie is een 60 jarige ex-spionne die in een klein havenstadje is gaan wonen. Ze is gevlucht voor iets werk gerelateerd dat zo'n 16 jaar geleden is gebeurd. Met een nieuwe naam en zo afgelegen van de rest van de beschaafde wereld hoopt ze in de anonimiteit te kunnen leven op haar boerderij met haar kippen. Maar dan vinden de geesten uit haar verleden haar terug.
Ze krijgt bezoek van een onbekende vrouw, die beweert te werken voor Maggie's ex-werkgever. Ze zijn het spoor kwijt van Diana, een spionne die nauw betrokken was bij de gebeurtenissen 16 jaar geleden. En deze vrouw wil dat Maggie ze helpt om Diana te vinden.

Wanneer de onbekende vrouw vervolgens 's avonds laat dood opduikt op de oprit van Maggie is het wel duidelijk dat haar identiteit achterhaald is en ze niet langer veilig is.

Door middel van flashbacks krijgt de lezer gedurende het verhaal kleine fragmenten van wat er zich al die jaren geleden heeft voorgedaan. Deze fragmenten zijn zoveel mogelijk chronologisch verteld, wat het wel makkelijker te lezen maakt en het niet van de hak op de tak springt. Echter haalt dit je wel volledig uit het huidige verhaal. Het is af en toe wat lastig schakelen en het voelt ook heel erg alsof je over twee compleet verschillende personen leest.
Maggie de spionne begint heel stoer en weet wat ze wilt in het leven, maar ze veranderd steeds meer in een beetje een mak lammetje. Ze is helaas niet de sterke en stoere vrouw die ik me voorstelde als ik dacht aan een doorgewinterde spionne.

Ook zijn veel van de bij personages een beetje vlak. Er zit weinig diepgang in en sommige informatie stukjes voelen overbodig. Zo is de rol van Jo, de politieagent in het stadje waar Maggie is gaan wonen totaal overbodig. Dit personage voelt echt aan als iemand die alvast geïntroduceerd is voor verdere boeken, maar nu geen enkel nut heeft. Ze voegt niets toe.

Het spanningsniveau verschilt ook heel erg gedurende het boek. Het begin is best spannend en dat zet een beetje het verwachtingsniveau voor de rest van het boek. Maar dit neemt vervolgens heel snel af en pakt pas weer een beetje tegen het einde op. Al was ook dit einde erg gehaast en zeer onrealistisch.

Al met al geen slecht eerste boek voor een serie, maar niet wat ik gehoopt had. Met een beetje geluk voegen de volgende boeken iets meer toe. (3,5 sterren)

Meer recensies van Kimberly R.