YA thriller maar dan zonder YA.

Kimberly R. 05 juli 2021 Hebban Team
Deze thriller wordt aangeprezen als YA thriller, die sterk doet denken aan Silence of the lambs en Mindhunters. Dit was voor mij absoluut al voldoende om het boek op te willen pakken. Vooral Silence of the Lambs was voor mij een groot deel van de groei voor de thriller/horror liefde. Wanneer dan gesproken wordt over vergelijkingen ben ik heel benieuwd, maar ook een klein beetje huiverig.

De benaming van een YA thriller is wat mij betreft een misser. Blijkbaar is de enige norm om een boek een YA te noemen, de leeftijd van de hoofdpersonages. Iets wat uiteraard absoluut niet zo is. De schrijfstijl en onderwerpen spelen ook een grote rol in keuze voor dit genre. Bij dit boek is dus puur alleen gekeken naar de leeftijd van Emma en Travis. De schrijfstijl doet absoluut niet af aan die van een "gewone" thriller. Nu lijkt het door dit oordeel van mij alsof het een negatief iets is. Wat allerminst het geval is. De schrijfstijl was enorm prettig. De hoofdstukken waren niet al te lang waardoor het makkelijk doorlezen was, de personages werden goed uitgewerkt en je kreeg een bijzonder inzicht in de werking van de seriemoordenaars en de FBI in de jaren 80.

Dan is er nog de vergelijking met Silence of the lambs en Mindhunters. Deze laatste vond ik erg ver gezocht. Ok, het speelt zich ongeveer in dezelfde tijd af en er wordt wat aan profiling gedaan. Maar om nu direct deze vergelijking te maken is wat overdreven. De vergelijking met Silence of the lambs is echter zeker overduidelijk aanwezig. Zelfs zo erg, dat in het begin van het boek meer voelt alsof het verhaal van Hannibal Lector gewoon even opnieuw is geschreven met een 18 jarig hoofdpersonage en de moordenaar voor de verandering Simon is genoemd in plaats van Hannibal. En dit stoorde mij enorm. Het gebrek aan originaliteit en bijna gewoon 1 op 1 dingen overnemen. Gelukkig veranderde dit ongeveer halverwege het boek en heeft de schrijfster er toch nog een eigen draai aan kunnen geven.

Alles bij elkaar genomen is het zeker geen slecht boek. Het leest lekker weg en is best interessant wat betreft het inleven in de seriemoordenaar maar ook zeker in zijn slachtoffers. Qua originaliteit laat het nog wel wat te wensen over, waardoor het boek van mij 3,5 sterren krijgt.

Meer recensies van Kimberly R.