Minder sterke afsluiting

Kimberly R. 03 augustus 2021 Hebban Team
Het eerste deel van deze serie, de Witte Kamer, heb ik mogen lezen voor de Hebban debuutprijs. Ik was volledig ondersteboven van dit boek wat zeker kan tippen aan de Engelse en Amerikaanse soortgenoten. Daarom heb ik deel 2, en nu deel 3, direct gelezen toen ze uitkwamen.

Helaas kon ook dit deel niet tippen aan het debuut van Samantha Stroombergen. Dit neemt niet weg dat het een vermakelijk boek was, met hier en daar veel spanning.

De personages in dit boek zijn veelal bekend. Hanna en Leon zijn de overduidelijke hoofdpersonen en in dit boek maken beide personen enorm veel persoonlijke ontwikkelingen mee. Dit is heel knap gedaan door de schrijfster en zorgt ervoor dat je geen enkele moeite hebt om je in te leven in de personages en je dus ook niet afvraagt waarom ze zo handelen. Het voelt alsof je ze persoonlijk kent en je weet eigenlijk al van te voren welke acties ze gaan ondernemen in bepaalde situaties.

De schrijfstijl is veelal hetzelfde als in de eerdere 2 delen. Korte, handzame hoofdstukken die je compleet het verhaal in sleuren. Geen al te moeilijk taalgebruik en mooie filmische omschrijvingen van locaties maar ook van gevoelens.

De opbouw van de spanning kon echter wat beter en in dit deel kwamen er wat mij betreft net iets teveel "toevalligheden" voor dit het boek iets meer ongeloofwaardig maakten. Sommige momenten heb ik mij hier aan geïrriteerd en had ik even geen zin om verder te lezen.

Al met al zeker geen slecht verhaal, met af en toe weer mooie onverwachte wendingen. Echter is de afsluiting van de serie hiermee niet zo sterk als het begin en daarom krijgt ze van mij 3,5 sterren.

Meer recensies van Kimberly R.