Verrassende plot twists

Kimberly R. 18 november 2021 Hebban Team
Mette Eradus is werkzaam als officier van justitie in Amsterdam. Ze de leiding over het onderzoek naar de moord op een vroegere vriend van de familie. Echter komt ze al snel tot de conclusie dat zij en haar familie te nauw betrokken zijn bij deze moord.
Nadat ze zich terugtrekt van het onderzoek, start ze haar eigenlijk onderzoek naar de gebeurtenissen meer dan 20 jaar geleden tussen haar ouders en het slachtoffer van de moord. Samen met een journalist die een boek aan het schrijven is over het moordslachtoffer gaat ze op onderzoek uit. Al snel blijkt dat ze zelfs haar ouders niet zo goed kende als ze zelf dacht en lijkt iedereen die ze kent betrokken te zijn in een groot mysterie.

Het boek begint voor mij wat langdradig. Na een bijna eindeloos introductie van de personages met direct allerlei feiten en weetjes die op je afkomen, start het verhaal dan eindelijk. Vanaf het moment dat de moord gepleegd wordt raken de hoofdpersonages verstrikt in een web van leugens en mysterie. Dit is voor de lezer enorm interessant. Het element van zelf mee puzzelen en proberen uit te vinden wat er precies speelt heb ik ook zeker als zeer positief ervaren.

Doordat de schrijver fictie heeft vermengd is werkelijkheid (namen van bestaande ministers, BN-ers etc. combineren met verzonnen personages) zorgt ervoor dat het verhaal leest alsof het echt heeft plaatsgevonden. Dit vond ik ook een zeer sterk punt.

Op geen enkel moment na de intro werd het verhaal langdradig. Het tempo zat er goed in en ook de hoofdstukken waren een goede lengte. Toen ik eenmaal op de helft van het boek was wilde ik eigenlijk niet meer stoppen en moest ik echt weten hoe het nu allemaal in elkaar zat.

Ondanks dat ik een aantal aspecten van het mysterie wel kon oplossen, kwam de schrijver op het eind toch nog met enkele verrassende plot twists en dat heeft voor mij het boek alleen maar nog beter gemaakt. Zeker een aanrader!

Meer recensies van Kimberly R.