Leuk verhaal, niet heel origineel

Kimberly R. 24 juni 2020 Hebban Team
Ieder jaar ontvangen de inwoners van Pinsbury Port een mysterieuze brief waarin alle in aanmerking komende jongens worden uitgenodigd om te strijden voor een gewaardeerde beurs voor de volledig mannelijke Stemwick University.
In de provincie Caldon, waar vrouwen enkel worden opgeleid voor huishoudelijke taken en de mannen worden aangemoedigd tot vooral wetenschappelijk onderwijs, wil de zestienjarige Rhen niets liever dan wetenschapper worden. Terwijl de armen van haar kustplaats ten prooi vallen aan een dodelijke ziekte, werken zij en haar vader wanhopig om een ​​remedie te vinden. Maar als haar moeder ook de ziekte lijkt te hebben besluit Rhen de toekomst in eigen handen te nemen

Rhen en haar nicht Seleni vermommen zich als jongens en betreden het labyrint. Ze willen de jongens verslaan en zo de prestigeuze prijs winnen, de studiebeurs die zo belangrijk is voor Rhen. Maar is het kleine kuststadje wel klaar voor een vrouw die mannenwerk verricht en zal iedereen het doolhof overleven?

Het verhaal is redelijk vlot geschreven. De schrijfstijl is prettig, wat er voor zorgt dat je redelijk makkelijk door het boek heengaat.

De schrijfster heeft geprobeerd om een fantasie wereld te scheppen die toch veel weg heeft van het oude Engeland. Hierdoor voelde het allemaal een beetje geforceerd aan. Het had te veel het gevoel alsof het herkenbaar moest zijn, maar toch ook niet helemaal. Voor mij werkte dit niet erg goed.

De personages zijn wel erg sterk neergezet. Ondanks dat het een wereld is waarin vrouwen eigenlijk minderwaardig zijn aan mannen, is Rhen toch een heel sterk vrouwelijk personage. Ze accepteert deze gang van zaken niet en is ook gewoonweg veel slimmer dan veel van haar mannelijke leeftijdsgenoten. Dit zorgt ook voor een aantal grappige momenten in het boek.

Helaas was het verhaal op sommige punten niet heel erg origineel en waren er zelfs momenten waarin ik overtuigd was dat ik dit verhaal al eerder had gelezen. Dit gebrek aan originaliteit heeft er voor gezorgd dat mijn beoordeling toch een stuk lager uitpakt.

Al met al was het een vermakelijk boek wat makkelijk snel tussendoor te lezen is. Zeker geen slecht boek, al heeft het niet voldoende impact gemaakt om over lange tijd nog eens aan terug te denken.

Meer recensies van Kimberly R.