Overdreven actieheld

Kimberly R. 30 mei 2022 Hebban Team
Geheim agent Jim Matteo geniet van een lange vakantie/pauze samen met zijn vriendin Soraya. Maar dan wordt hij gebeld door zijn baas dat er een nieuwe zaak is waar echt alleen hij aan kan werken. Een grote drugsbaas is ontsnapt uit de gevangenis en maakt Amerika onveilig met aanslagen en dreigementen. Jim infiltreert zijn bende als "de paarse engel" om zo van binnenuit de boel te ontmantelen.

Dit is niet het eerste boek over Jim Matteo, maar voor mij wel de eerste kennismaking met dit personage. Het boek is wel op zo'n manier geschreven dat hij makkelijk te lezen is, ook zonder voorkennis van eerdere gebeurtenissen. En dat is altijd wel heel fijn. Helaas is dit ook wel een beetje waar het positieve voor mij ophoudt.

Allereerst is voor mij compleet onduidelijk waarom een Nederlander schrijft over Amerikanen en Amerikaanse politiek. Het voelt gewoon onlogisch en ook zo niet nodig. Dit was wel echt een irritatiepuntje voor mij. Daarnaast is het verhaal wel echt geschreven zoals je gewend bent van de overdreven Amerikaanse actiehelden. Jim Matteo is geweldig in zijn baan, blijkbaar de enige (!) van alle geheim agenten die goed is in zijn werk, aangezien hij uit zijn vakantie wordt gehaald in plaats van een andere collega de opdracht te geven. Hij is eigenwijs, wil alles zelf doen, een binnenvetter en negatief tegenover psychische problematiek. Zoekt bewust het gevaar op, verzwijgt dingen voor zijn partner en gebruikt het werk als excuus om drugs te gebruiken en vreemd te gaan. En dan moet er ook nog eens meerdere malen benoemd worden gedurende het verhaal hoe geweldig mensen hem vinden en hoe goed hij in bed is. Het voelde allemaal aan als een mislukte Tom Cruise film.

Het verhaal op zichzelf is goed bedacht, er zitten ook zeker een paar goede plottwisten in. Maar uiteindelijk voelt het allemaal net iets té. Ik twijfelde dan ook heel erg tussen 2 en 3 sterren, maar uiteindelijk was het boek wel heel makkelijk te lezen. Vandaar dat het toch 3 sterren zijn geworden.

Meer recensies van Kimberly R.