Prachtig geschreven

Kimberly R. 07 januari 2020 Hebban Team
Wie een mooi fantasieboek verwacht over zeemeerminnen en een klein schattig zeemeerminnetje met rood haar die praat met vissen komt van een koude kermis thuis. Want ook al wordt dit boek aangekondigd als een hervertelling van de kleine zeemeermin (origineel, niet Disney), zo voelt dit boek eigenlijk helemaal niet voor mij.

Het boek wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, Coral, Brooke en Merrick. Coral zijnde de zeemeermin en de andere 2 "gewone" mensen. In het begin kom je terecht in de wereld van Coral en merk je al snel dat het geen vrolijk boek zal zijn. Coral is niet gelukkig. Haar oudste zus heeft heftige liefdesverdriet en haar vader en andere zus zijn van mening dat gevoelens iets slechts zijn waar niet over gesproken mag worden. Een ziekte van de mensen die besmettelijk is voor alle meerminnen die ermee in aanraking komen. Coral vlucht met haar grootmoeder naar het mensen land waar ze Merrick leert kennen.

De thema's in dit boek zijn zwaar. Ik wist wel enigszins waar het over zou gaan, maar doordat de indruk van te voren gewekt wordt dat dit een hervertelling zal zijn, verwacht je toch een meer fantasy-achtig verhaal. Echter zodra Coral uit de zee is, verdwijnt het zeemeermin gedeelte volledig. Het boek gaat over depressies, zelfmoord en andere soortgelijke onderwerpen. En zet een duidelijke toon: De wereld is zo slecht nog niet. Zoek hulp als je depressief bent. Een mooie boodschap en eentje die mensen in een soortgelijke situatie hopelijk helpt.

De schrijfster heeft de personages ontzettend mooi neergezet. En ook al was het boek absoluut niet wat ik er van verwacht had, toch was het een ongelofelijk mooi verhaal. Door de schrijfstijl word je volledig in het verhaal meegetrokken en ik kon het boek dan ook niet wegleggen (op de enkele momenten dat een traan weggeveegd moest worden na dan).

Dit boek is absoluut een aanrader, voor een ieder in een soortgelijke situatie, of gewoon wanneer je meer wilt weten over hoe dit is. Maar let wel, het kan af en toe erg heftig zijn.

Meer recensies van Kimberly R.