Prachtig verhaal

Kimberly R. 31 augustus 2019 Hebban Team
Gelijk vanaf het begin worden de personages sterk neergezet. Er komen een hoop namen naar voren, maar al snel is het mogelijk om de hoofdpersonages te onderscheiden. De manier waarop Fie, Jasimir en Tavin zijn beschreven maakt ze heel menselijk. Zowel hun pluspunten als hun fouten zorgen ervoor dat ze heel realistisch zijn. Het zijn allemaal hele sterke personages, ieder op hun eigen manier.

Het verhaal is ontzettend origineel. Het is een gehele nieuwe wereld, met sterk uit elkaar gezette bevolkingsgroepen. Magie speelt een grote rol, maar is op zo’n manier beschreven dat het allemaal heel logisch voelt. Er is een duidelijke opbouw aanwezig. De introductie in de wereld is kort, waardoor het met sommige elementen van de kasten wel even nadenken is hoe het ook alweer zat. De hoeveelheid actie maakt dat het tempo van het verhaal snel is, maar je wel constant blijft boeien. Ook het kleine element van romantiek is op geen enkele wijze storend. Het is een logisch onderdeel van het verhaal.

Hopelijk ligt dit deels aan de vertaling, maar soms was de zinsopbouw nogal vreemd. Zo was er een zin aan het begin “dat verdriet mij diep” wat bij mij alleen maar een hoop fronsen en vraagtekens opleverde. Zo zijn er meer dingen die (hopelijk) enkel op vreemde wijze zijn vertaald. De rest van de schrijfstijl is wel prettig. Het voelt niet altijd aan als een young adult, ook al zijn de personages jong. Zo als gezegd, het tempo is vlot en de opbouw van het boek was logisch en prettig.

Al met al was dit boek voor mij zeker een Hot en zou het ook absoluut aanraden aan mijn mede young adult en fantasy lezers.

Meer recensies van Kimberly R.