Overrompelend en onthutsend

Lammert Dijkema 08 april 2021
Een kunstenaar die maatschappijkritische essays schrijft.
Ramsey Nasr veegt de vloer aan met onze huidige leefwijze en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, min of meer aan de hand van de corona pandemie.
In drie essays maakt hij duidelijk dat een revolutie hoogst noodzakelijk is.
Het eerste essay schreef hij in maart 2020, aan het begin van de eerste lockdown. Het is een boeiend verhaal, doorspekt en aaneengeregen met uiteenlopende kunstvormen, zoals vooral een kunstenaar die zich betrokken voelt bij de samenleving, dat kan.
In september 2020 schrijft Nasr zijn tweede essay waarin hij onder andere ingaat op de reacties van Nederlanders op de dan heersende situatie.
Het derde essay schrijft hij in februari 2021. Het is een hoogst actueel pamflet geworden dat ik met gloeiende oortjes tot me heb genomen. Het is een aanklacht als een spervuur tegen politiek, kapitalisme, neoliberalisme, consumentisme.
Wie na het lezen van dit boek nog niet gealarmeerd is, mankeert iets.

Meer recensies van Lammert Dijkema