Ik zal ze missen

Maartje 15 september 2020 Hebban Team
Het eerste deel in deze, los van elkaar te lezen trilogie: Baguette met jam voor twee ging over Lize en Nate en deze personages veroverden mijn hart. Leven met een leugen ging over Nate zijn beste vriend Jelle en over Sofie en overtuigde mij nog meer van de wereld van Wendy Brokers. Nu las ik het verhaal over Femke Martens, de zus van Jelle, en nu weet ik het zeker, Wendy Brokers kan bij mij niet meer stuk.

Femke woont in Frankrijk en heeft een drukke, mooie baan als crisismanager in hotels. Ze is een workaholic, een feestbeest en een mannenverslindster, totdat een gebeurtenis haar met haar neus op het verleden drukt en ze pas op de plaats moet maken. Ze vertrekt naar Nederland om daar bij haar oudtante tot rust te komen.
Femke zit echt niet te wachten op een man in haar leven en zeker niet op een weduwnaar met kind. Toch vindt de kinderarts Gus al snel een plek in het leven van Femke en wordt onderdeel van haar verhaal.

Zoals in haar eerdere feelgoodboeken schuwt Wendy Brokers ook (of eigenlijk zéker) in Omkijken naar morgen de zwaardere thema's niet. Tijdens het lezen kom je door middel van flashbacks steeds meer te weten over de oorzaken van Femke's lage zelfbeeld en haar heftige seksleven en ga je echt begrijpen waar ze vandaan komt.

Wendy Brokers schreef een emotioneel verhaal waar wel wat zakdoekjes bij nodig waren, maar bracht er ook steeds lucht in met humor en liefdevolle gebeurtenissen. De zoektocht van Femke naar heling, de hulp die ze krijgt van mensen uit haar omgeving, alles is zo menselijk en oprecht beschreven dat je je helemaal onderdeel voelt van het verhaal. Daardoor is het nu extra lastig om afscheid te nemen van Lize, Nate, Sofie, Jelle, Femke, Gus en Maren. Ik zal ze missen.

Meer recensies van Maartje