oorlog en humor, ja dat kan

Voor mij is Filip een auteur die zijn lezers wil meenemen in een beleving alsof je alles zelf meemaakt vanop de eerste rij. Hij beschrijft situaties, scènes, personages, dialogen zo wondermooi dat je zijn boeken niet zomaar kan wegleggen. En met “De Laatste Zeppelin” is dit niet anders. Filip kruipt hiervoor in de huid van zijn vader en laat zijn vader wonderbaarlijke avonturen beleven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. We bevinden ons in het jaar 1943, in het bezette Eeklo. André Bastien baat daar een filmzaal uit, waar zeer regelmatig Duitstalige films gespeeld worden. Naast de filmzaal bevindt er zich een ware Zeppelin die André daar gezet heeft met de ultieme droom in zijn achterhoofd, deze ooit de lucht in te krijgen.

Wanneer er naast de sporen een lijk wordt gevonden zonder hoofd gaan de poppen aan het dansen. Het gaat namelijk om een dode Duitse sergeant en dat kan luitenant Blutworst niet zomaar laten passeren. Zeker nu Hitler in hoogsteigen persoon Eeklo gaat komen bezoeken. De dader moet gevonden worden. En de bloedsporen van aan het spoor leiden helemaal tot aan de cinema. Heeft André iets te maken met de moord? En kunnen hij, zijn broer en vrienden uit handen blijven van Blutwurst? Het is de start van een geweldig avontuur.

Wie een echt oorlogsverhaal verwacht komt wat bedrogen uit, maar als je de cover ziet weet je dat dit een boek is met een hoekje af, zo eentje met humor en met heel veel korrels zout. Als je de serie Allo Allo kent, dit kan je verwachten. Ik heb dit verhaal met een glimlach gelezen en op een gegeven moment rolde de tranen over mijn wangen en had ik buikpijn van de slappe lach. Ik zag het allemaal voor mij en zag René (acteur van Allo Allo) zo zijn kuren en stoten uithalen. In één woord dit boek is een genot, een plezier en toch ook wel spannend tot de laatste bladzijde. En tussen ons gezegd en gezwegen, als jullie daar ergens nog zo’n Poetin hebben, laat hem is hetzelfde overkomen hahahahahaha. Ja ja na dit verhaal weten jullie het echte verhaal van Hitler. Dit boek is ideaal voor als je eens goed wil lachen en het allemaal even niet zo serieus moet. Een dikke 5sterren en nu al uitkijkend naar de volgende.

Meer recensies van Nathalie M Melis