kruipt onder je vel en laat je niet meer los

Nathalie M Melis 17 januari 2021
Voor de facebookgroep “Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs” las ik “Hel op aarde” van Mariska Noordeloos.

Mercedes valt als kind op met haar vlammende, mooie, rode krullenbol en haar prachtige ogen. Hierdoor staat ze reeds van kindsbeen af voor de camera om verschillende producten aan te prijzen. Het zalige, ideale modellenwereldje waar elk kind van droomt.

Maar niets is wat het lijkt, haar moeder en Yvette, de vrouw die haar ontdekt heeft zijn duivels op aarde. Mercedes wordt uitgebuit en zeer onmenselijk behandeld.

Mariska slaagt er in om het geheel zo realistisch neer te schrijven dat je Mercedes haar nachtmerrie als het ware mee leeft van a tot z. Je wil roepen “Stop”, “Loop weg”, “Vertrouw niemand” maar je ziet ze verder de hel ingaan en je kan er niets aan veranderen. Mijn maag keerde meerdere keren om en ik kon mij zo een beeld vormen van de meedogenloze dames die hun hand niet omdraaien voor gruwelijke mishandelingen en zelfs moorden om hun doelen te halen.

Op een gegeven moment, Mercedes is ondertussen 16, lijkt haar leven te veranderen in een droomwereld vol luxe. Wat klopt er niet aan dit plaatje?

Heel het verhaal is meeslepend, schokkend en spannend van begin tot einde. En het is een verhaal van de strijd niet opgeven, heel veel doorzettingsvermogen, liefde en vriendschap. Een pracht geschreven boek.

Meer recensies van Nathalie M Melis