wow

Nathalie M Melis 10 december 2019
Normaal ben ik een lezeres van Thrillers, YA, Fantasy of van horror. Een Roman was al zolang geleden dat ik het mij zelfs niet meer kon herinneren. Voor “Boekentoer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers” heb ik de deur van de romans terug opengezet.
Ik kreeg de kans de debuutroman van YUE TAO; Schemering boven Shanghai te lezen. Ik had geen verwachtingen en liet mij volledig los in haar schrijven. Tot voor dit boek had ik nog nooit van krekelgevechten gehoord. Deze wezentjes zijn voor China wat de Stieren zijn voor Spanje, BigBusiness. De wezentjes worden verzorgd, getraind en dan in de arena gezet waar ze voor monsterbedragen tegen elkaar mogen vechten. Deze krekels blijken een cruciaal gegeven in het leven van Lan. Na 10jaar in Amsterdam gewoond te hebben is het voor Lan hoog tijd om terug te keren naar de plek waar ze geboren is; Shanghai. Ze is er liefdevol opgegroeid bij haar tante en oom. Deze verzwijgen angstvallig het werkelijke verhaal van haar echte ouders. Het is beter het verleden te laten rusten claimen zij. Haar vroeger buurmeisje Jianhua is getrouwd met zakenman Jin. Met wat hulp van haar krijgt Lan een baan als projectmanager in diens bedrijf. De band is vanaf het eerste moment vertrouwd en zeer intens. Het drukke nacht en dagleven slokt Lan volledig op en geeft haar weinig ruimte tot nadenken over haar ouders. Maar toch, krekels blijven haar volgen letterlijk en figuurlijk. Plots krijgt ze toevallig het boek “Handboek der Krekels” in handen. Gaat ze hiermee haar roots terugvinden? En toen was er die brief!!! Yue Tao neemt je werkelijk mee naar het leven in Shanghai. Door haar wonderbaarlijke manier van schrijven waan je je in China. Stap voor stap neemt ze je dieper mee in het geheim van Lan. En je kan als lezer niet anders dan meegaan, want jij wilt ook antwoorden. Is het allemaal zo romantisch verlopen zoals Lan het zich al miljoenen keren had voorgesteld? In 2020 verschijnt haar 2de roman en mijn deur blijft open, want ik wil meer lezen van deze geweldige auteur Yue Tao.

Meer recensies van Nathalie M Melis