Een informatief verhaal

Sander 23 februari 2020
Jeroen WIndmeijer weet in zijn boeken altijd een informatieve stroom toe te voegen. Door zijn achtergrond en interesses duikt WIndmeijer in het verleden en ontrafelt mysteries. Voor het Isisgeheim is een samenwerking met Jacob Slavenburg een goede stap geweest. De kennis van Slavenburg als cultuurhistoricus helpen mee om tot een interessant verhaal te komen.

Het Isisgeheim, met als rode draad Isis, speelt zich af in Leiden, waar het rijksmuseum der oudheden een belangrijke rol heeft, en Oxford.
De locaties komen tot leven omdat ze tot de verbeelding spreken en voor veel mensen herkenbaar zijn.
Met de vondst van een geheimzinnig stuk papyrus in een gouden beeldje van Isis zorgt na de bekendmaking hiervan voor een kettingreactie aan gebeurtenissen. Meerdere partijen lijken het papyrus in handen te willen hebben om hiervan zelf de voordelen te ondervinden. De redenen hiervoor zijn echter niet hetzelfde.

Door de verschillende invalshoeken omtrent het in handen krijgen van het papyrus blijf je nieuwsgierig naar de samenhang van alles. Hoe komen de verhaallijnen bij elkaar, en wat is nu eigenlijk de uitwerking van hetgeen op het papyrus staat?

De meeste personages zijn vrij oppervlakkig. Voor het verhaal is dit niet storend, maar eerder prettig omdat er al veel uitleg over Isis en verschillende overwerpen in het boek zit.
Waar de meeste voornamelijk bij naam bekend zijn, kom je over Arianna iets meer te weten. Haar samenwerking en relatie met Thijs is snel te plaatsen. Wat mij betreft voegt dit weinig toe aan waar het in het Isisgeheim echt om gaat.

Door de kennis van beide auteurs wordt je meegenomen in de geschiedenis van Isis. Hierbij worden veel termen en soms ook lastige woorden gebruikt. Door hierop wat dieper in te gaan is er voor gezorgd dat het voor vrijwel iedereen goed te begrijpen is. Deze toevoeging is aangenaam en maakt het verder lezen een stuk prettiger.

Het Isisgeheim is leuk om te lezen, maar is geen uitspringer. Er is weinig spanning en de ontwikkeling tussen Arianna en Thijs passen voor mijn gevoel niet in de rest van het verhaal. Door de uitleg en leerzame informatie maken het echter wel een interessant boek. Zeker voor diegene met interesse in oudheden, rituelen etc. Is Het Isisgeheim een mooi boek.

Meer recensies van Sander