Een zoektocht als extra dimensie

Sander 14 februari 2020
Lentevuur bestaat uit 2 verhaallijnen binnen dezelfde familie.
Na het overlijden van Eva, de oma van Julia en Irene, gaan de twee nichtjes met een vriendin naar Tsjechië om nog een keer het huis en landgoed van hun oma op zich in te laten werken. Wat ze dan nog niet weten is dat ze in een vervelende en gevaarlijke situatie belanden.

Het boek is vergezeld met een envelop welke een extra dimensie aan dit boek geeft. 1 van de verhaallijnen gaat over een gebeurtenis uit het verleden. Als lezer wordt je via de ontwikkelingen meegenomen in deze zoektocht naar de waarheid. Middels de inhoud van de envelop en het verloop van het verhaal ga je zelf zoeken naar de antwoorden. Via de hiervoor aangemaakte website krijg je met de juiste antwoorden toegang tot een epiloog.

De start van Lentevuur is vrij luchtig. De personages zijn energiek en enthousiast waardoor je het gevoel hebt dat je op reis gaat. Na een ongeval beland het groepje in een onverwachte situatie waarbij een ketting van gebeurtenissen lijkt te zijn gestart. De combinatie van dit verhaallijn met de zoektocht van het voorval uit het verleden wordt op den duur wel duidelijk, maar passen niet bij elkaar. De personen hebben deels wel met elkaar te maken, maar de hoofdzaken totaal niet. Hierdoor wordt het geheel misschien iets teveel van het goede voor een verhaal van circa 170 pagina's.
De hoofdlijn is daarnaast het ongeluk en de redenen daarbij, de zoektocht mist daardoor wat kracht en aandacht.

Het idee om de interactie van het mee zoeken en denken toe te voegen juich ik zeker toe. De uitwerking van het verhaal mist voor mij echter kracht waardoor ik niet wordt weggeblazen. Het verhaal is niet meer dan leuk om te lezen, maar de zoektocht voegt zeker iets toe.

Meer recensies van Sander