Afgesloten plek met zijn geheimen

Sander 31 december 2019
Het debuut van Jónasson is prima, maar zeker niet uitzonderlijk te noemen.

Het begint allemaal met de beslissing van Ari om een baan aan te nemen in het afgelegen Siglufjördur in het noorden van Ijsland. Dit kleine dorp komt door het hele boek goed tot leven en het is zeker voor te stellen hoe men hier totaal afgesloten kan raken van de buitenwereld. Dit geeft een positieve toevoeging aan het geheel waardoor het voor mij een ruime voldoende is en een tweede boek van deze auteur zeker gelezen gaat worden.

Ari start als jonge politieagent in het dorpje. na een lange introductie en een beeld van het dagelijkse leven van de dorpelingen en de gemoedstoestand van Ari, die zijn leven in Reykjavik abrupt heeft achtergelaten. Na een val van een bekende dorpsbewoner start Ari een onderzoek naar de, in zijn ogen, twijfelachtige toedracht. Als er vervolgens nog een aantal zaken gebeuren komt het onderzoek goed op gang. Wat niet helpt zijn de extreme weersomstandigheden en de persoonlijke situatie waar Ari het moeilijk mee heeft.

In het verhaal is een extra via een aantal hoofdstukken een extra verhaallijn toegevoegd. Tegen het einde wordt duidelijk wat de link met de situatie in Siglufjördur is. Of dit toegevoegde waarde heeft laat ik even in het midden.

Van de belangrijkste personages kom je voldoende te weten. De uitwerking van de personages en de geschiedenis is goed en voldoende. Dit is ook het geval met de omgeving die geloofwaardig is neergezet.

De spanningsboog in het geheel is niet groot. Sneeuwblind moet het niet hebben van de snijdende en psychologische spanning, maar van de onduidelijkheid van de gebeurtenissen. Wat is er gebeurt, en hoe hangt alles met elkaar samen. Dit zit goed in elkaar waardoor het boek goed leesbaar is.

Meer recensies van Sander