Een boek over identiteit, twijfels, rechten en moeder-/vaderschap

Shel Wildvang 11 februari 2021
Christiaan Alberdingk Thijm is een Amsterdamse schrijver, advocaat en universitair docent. Hij is gespecialiseerd in auteursrecht en wordt dé advocaat van de creatieve sector genoemd. Hij schreef eerder wetenschappelijke boeken maar ging met het boek Het proces van de eeuw een andere piste is. De familie Wachtman is zijn eerste roman.

Philip Wachtman is een bezige bij. Hij is wetenschapper en universitair docent aan de rechtenfaculteit. Hiernaast is hij ook anonieme zaaddonor bij de spermabank. Hij hoopt promotie te maken nadat hij onderzoek heeft gedaan naar de rechten van spermadonoren maar dit onderzoek lijkt zijn doorbraak te missen. Philip heeft een relatie met Freya. Ze werkt als stemactrice maar hoopt momenteel moeder te kunnen worden. Ze is 39 jaar en nog steeds kinderloos. Philip weet dat hij niet de oorzaak kan zijn van de kinderloosheid aangezien hij ongeveer 411 nakomelingen heeft verwekt als zaaddonor. Philip wil dit graag anoniem houden maar dit lijkt mogelijks een probleem te worden. De rechter doet een uitspraak waarbij zijn geheim mogelijks niet meer geheim zal blijven.

Amai, wat is dit een sterk boek. Ik las online dat Thijm zo’n 9 jaar gewerkt heeft aan deze roman en ik moet zeggen dat dit wel resulteert in het boek. Het is merkbaar dat elke zinsconstructie, dialoog, verhaalpiste gewikt en gewogen is en het allemaal erg goed doordacht is. Het verhaal is inhoudelijk sterk en weet te boeien! De verschillende hoofdstukken verwijzen naar het verloop van een zwangerschap. Thijm weet via zijn schrijfstijl de focus te leggen op de ontplooiing van de personages. De karakterontwikkeling is subliem uitgewerkt. Als lezer wordt je opgeslorpt in de gevoelens van de hoofdpersonages. Emoties gaan alle kanten op. Dit vind ik persoonlijk de kracht van dit boek. Het verhaal resulteert in een spannende ontknoping die weet te verrassen. Zalig als een boek niet voorspelbaar wordt!

Een boek over identiteit, twijfels, rechten en moeder-/vaderschap. Graag meer van Christiaan Alberdingk Thijm!

Meer recensies van Shel Wildvang