Diepgaande emoties!

Shel Wildvang 06 juni 2022
Alan Hlad is een Amerikaanse bestsellerauteur. Hij is lid van de Historical Novel Society. De vlucht naar huis was zijn allereerste roman.

1940, Engeland. Susan Shepherd woont met haar grootvader in Epping.  Ze kweken en trainen postduiven die worden ingezet om boodschappen over te brengen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar favoriet is de prachtige Duchess die ze met de hand heeft grootgebracht. Zij is Susan’s huisdier.
Buxton, VS. Ollie Evans geniet ervan om met het vliegtuig te vliegen zoals zijn vader hem geleerd heeft. Nadat hij alles verloren lijkt te hebben wil hij zich aansluiten bij de Britse luchtmacht. Door een conflict belandt hij echter bij Susan en haar duiven. Hij zet zich in voor de belangrijke missie om honderden duiven boven het bezette Frankrijk te droppen om zo belangrijke informatie te verkrijgen. Toch loopt alles niet zoals verwacht waarbij Ollie en Susan van elkaar gescheiden worden. Zullen ze elkaar weerzien?

Dit verhaal neemt eerder een trage start. Doch éénmaal halverwege greep het verhaal mij vast waarbij ik tegen het einde aan toch heel erg nieuwsgierig was geworden naar het slot! De vlotte schrijfstijl maakt het boek duidelijk en overzichtelijk en anderzijds weet hij een gevoel knap weer te geven.

Het is interessant om een zicht te krijgen op de rol van de postduiven in de Tweede Wereldoorlog. Ik was erg verbaasd van de kracht en de intelligentie van deze dieren. Dit werd ook zo prachtig beschreven zodat het lot van deze duiven mij echt raakte! Ook de lieve Duchess krijgt een plekje in mijn hart. Wat een fenomenaal beestje!

De personages in dit verhaal vind ik knap uitgewerkt. Realistische personages met een reële kijk op het leven op dat moment. Beide hoofdpersonages die heel wat bagage meedragen uit het verleden. De rol van de commandant vind ik ook bijzonder. Hij kruipt onder je huid en zijn gedrag maakt hem onverdraagbaar. Anderzijds weet hij ook wel weer te verrassen. Ik hou van dit soort wendingen. Mensen met meerdere lagen. Personages die niet oppervlakkig worden weergegeven.

Samenvattend dus een origineel oorlogsverhaal met diepgaande emoties!

Meer recensies van Shel Wildvang