Ingewikkelde familiebanden en cultuur

Shel Wildvang 16 september 2021
Nancy Jooyoun Kim is geboren en getogen in Los Angeles. Het laatste verhaal van Mina Lee is haar debuutroman. Dit boek werd meteen opgepikt door The New York Times en door de Reese Witherspoon-boekenclub.

Margot is ongerust over haar moeder nadat ze al dagen de telefoon niet meer opneemt. Ze besluit, samen met een vriend, om naar haar moeder toe te gaan om uit te zoeken wat de reden hierachter is. Bij haar aankomst in Koreatown ontdekt ze dat haar moeder is overleden. Veel vragen komen dan naar boven bij Margot. Is er een ongeluk gebeurd of niet? En kent zij haar moeder eigenlijk wel? Anderzijds keren we terug in de tijd naar het leven van Mina die als wees door de Koreaoorlog naar Los Angeles gaat.

Tijdens het verhaal ontdekken we het leven van iemand die als immigrant haar leven terug probeert op te bouwen. Hierbij ontdek je de problemen die hiermee gepaard gaan. Het gevangen zitten tussen 2 culturen waarbij je bij geen enkele volledig lijkt thuis te horen. Anderzijds wordt de moeilijke moeder-dochterrelatie, en de gevolgen hiervan op latere termijn, belicht. Dit vind ik persoonlijk de grote sterkte in dit boek. Deze relatie wordt gevoelig en krachtig vormgegeven.

De schrijfstijl is makkelijk om te volgen. We lezen afwisselend tussen het perspectief van Margot en Mina. Sommige passages mogen wat mij betreft wat verder uitgediept worden maar het is wel aangenaam lezen om meer te weten te komen van de Koreaanse cultuur. Een cultuur (boordevol liefde voor eten) waar nog niet erg veel over te lezen valt via romans..

Een historische roman over immigratie, cultuur, ingewikkelde familiebanden en mysterie.

Meer recensies van Shel Wildvang