Het landhuis

Shel Wildvang 12 januari 2021
Anne Jacobs is de auteur van de ‘Weesmeisje’-serie. Deze boeken hadden al mijn aandacht getrokken maar op de één of andere manier ben ik er niet toe geraakt. Het landhuis is het eerste deel van een nieuwe serie van historische romans.

Franzi(ska) is van Duitse afkomst en groeide op in een prachtig landhuis, Dranitz genaamd. Ze komt uit een welgestelde familie en had een comfortabel leven. Ze leert Walter kennen en beide worden verliefd en verloven zich met elkaar. Dan breekt de 2e wereldoorlog uit. Beide worden gescheiden van elkaar en Walter komt niet terug vanuit de oorlog. Franzi en haar moeder moeten het landhuis tegen hun spijt ontvluchten.
1990, de Muur is gevallen en Franzi neemt het besluit om na al die jaren terug te keren samen met haar kleindochter Jenny naar het landgoed van haar jeugd. Ze gaat er samen met Jenny ook op zoek naar wat er gebeurd is met de belangrijke mensen in haar leven waaronder Walter. Jenny blijkt zwanger te zijn na een affaire.

Het boek bevat meerdere verhaallijnen waaronder deze van Franzi tijdens de 2e WO en ten tijde van 1990, maar ook die van Mine de vroegere huishoudster, Elfriede en Jenny. Hierdoor is het verhaal erg gelaagd en wordt er meer diepgang gecreëerd. Het is geen standaard verhaal met een standaard verloop. De verschillende verhaallijnen zorgen ervoor dat je steeds nieuwsgierig blijft naar een nieuw element in het verhaal. Jacobs heeft fijne personages uitgewerkt die sterke karakters bevatten en waarmee je kan meevoelen. Als lezer kan je een aangename band opbouwen met de personages.

De schrijfstijl is vlot en makkelijk leesbaar ondanks de verschillende verhaallijnen wordt het boek toch niet ingewikkeld. Een hartverwarmend verhaal dat goed ineen steekt. Ik kijk uit naar de vervolgdelen!

Meer recensies van Shel Wildvang