Emotioneel en beklijvend

Shel Wildvang 16 september 2020
S.K. Ali is een YA-schrijfster afkomstig uit Canada maar geboren in India. In 2017 won ze de Asian/Pacific American Award for Young Adult Literature met haar debuut Saints & Misfits. Love from A to Z is haar 2e YA-roman.

Zayneb is een prachtige meid die op zoek is naar zichzelf. Ze is de enigste moslima in haar klas en krijgt hierdoor veel te maken met discriminatie en racisme. In het boek worden kleine maar realistische voorbeelden hiervan weergegeven. Gebeurtenissen waar wij als niet-moslim niet over zouden nadenken maar die wel veelbetekenend zijn. S.K. Ali kan dit gevoel van onmacht en onrecht prachtig omschrijven. Dit voelt erg realistisch aan.

Adam krijgt de diagnose van MS te verwerken. De ziekte waaraan zijn moeder op jonge leeftijd aan is overleden. Wanneer dit onverwerkt verlies nog in het gezin heerst dient Adam daarbovenop ook nog eens te dealen met zijn eigen diagnose. Om zijn vader en zusje te sparen houdt hij zijn ziekte voor zichzelf. Een zware rugzak die hij dient mee te dragen! Hij is zelf angstig naar het verdere verloop van de ziekte en voelt ook de onmacht voor deze verschrikkelijke ziekte. Deze gevoelens zorgen ervoor dat Adam en Zayneb verbinding met elkaar vinden.
Het boek leest afwisselend vanuit Zayneb en Adam hun perspectief. Beide zijn sterke personages met hun eigen problemen en manier van hiermee om te gaan. Het is verrassend aangezien er regelmatig wendingen zijn die je niet zag aankomen.

S.K. Ali heeft een grappige schrijfstijl die je ene moment hardop doet lachen en het andere moment tranen op je wangen tovert. Het is zo’n emotioneel boek. Je emoties vliegen alle richtingen uit! Net hierdoor is dit boek zo intens en sterk. Het is een boek dat ik zeker wil aanraden aan anderen. Het is actueel en belicht relevante maatschappelijke thema’s. Een boek met inhoud! Ik ben fan!

Meer recensies van Shel Wildvang