Een diepe buiging voor deze verhalenvertelster!

Wendy 15 december 2019 Hebban Team
Nino Hartischwili (1983) bekend van haar alom geprezen debuut het achtste leven (voor Brilko) doet het opnieuw! Een diepe buiging van mij voor een grote verhalenverteller. Woorden schieten me even te kort toen ik het boek dichtsloeg.

*1995 Tsjetsjenië: Noera 17 jaar op zoek naar vrijheid, los van het dorp waar ze nu woont, de Eerste Tsjetsjeense Oorlog breekt uit en daarmee spat haar droom naar vrijheid uit elkaar.
*2016 Berlijn. Alexander Orlov ook de generaal genoemd laat zich omringen door macht en rijkdom, hij is samen met zijn dochter Ada naar Duitsland verhuisd. Ada kijkt naar haar vader op, deelt zijn liefde voor de kunst, maar ze kan het verleden niet laten rusten. Wat is er in Tsjetsjenië gebeurd, wat was haar vader zijn rol, schuld of onschuld? De generaal moet de rekening vereffenen van zijn verleden, dan ontdekt hij de excentrieke actrice ‘kat’ die sprekend op Noera lijkt.

Ik ga niet meer vertellen over de korte inhoud, je moet het verhaal zelf lezen want elk stuk van het verhaal klikt als een puzzel in elkaar. En het is juist deze schrijfwijze die je in de ban houdt, de vele vraagtekens die je als lezer hebt terwijl je leest worden beantwoord doorheen het boek. Boven een interessant en beklemmend verhaal krijgt je nog prachtige vergelijkingen zoals je van Nino gewoon bent. Elk personage en ja het zijn er veel (tip: schrijf ze even op) krijgen hun plaats in het boek, verleden en heden worden door elkaar verteld maar dit heeft zeker een reden. Nee, dit verhaal kan je zeker niet vergelijken met het eerste boek, waar familie op de voorgrond stond, laat hier eerder het thema schuld, onschuld zijn en het bloederige Tsjetsjenië dat heel wat te verduren heeft gehad. De auteur verweeft doorheen het boek ook een stuk Griekse mythologie en slaagt er terug in om de politiek en geschiedenis op een zo eenvoudig mogelijke manier te verwoorden. Top 25 pas ik zeker aan en ik wacht op het volgende boek!

Meer recensies van Wendy