In slaap gevangen

Wilma Hartman 13 maart 2020
Dit boek bevat eigenlijk drie verhalen, het verhaal van Samuel. Een tiener die opgroeit zonder vader. . Hij is een puber met ADHD zou ik denken. Hij komt in aanraking met drugs, maakt ruzie met zijn moeder en loopt weg. Om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien neemt hij een baantje aan als persoonlijk verzorger van een gehandicapte jongen. Het hele gebeuren is nogal schimmig, maar hij zit vast en kan geen kant op. Dan het verhaal van de moeder van Samuel, Pernilla. Een sloofje zouden we haar noemen, die precies doet wat haar vader en de dominee haar vertellen te doen. Een vrouw zonder eigen mening zo lijkt het. Toch schuilt er een enorme kracht in haar. Zij maakt een behoorlijke ontwikkeling door in haar verhaal. Dan is het het verhaal van Manfred, een politie-agent met een ingewikkelde moordzaak, een aangespoeld lijk. Naast een persoonlijk drama stort hij zich op zijn werk en zijn vrouw op internet op zoek naar lotgenoten. Alle drie de verhalen komen uiteindelijk samen op een zeker nog onverwachte manier.

De schrijfstijl is pakkend en niet zo verstild Scandinavisch als de meeste thrillers uit Scandinavië. Dit is echt spannend en meeslepend. Iedere verhaallijn ademt dezelfde sfeer en dezelfde schrijfstijl. Ik vind dat een hele prestatie en kom ook wel eens anders tegen. De manier waarop deze verhaallijnen bij elkaar komen en hoe de plot tot een einde komt is eveneens knap gedaan. Er wordt niet van alles aan ballast bijgehaald, er wordt niets afgeraffeld, nee alles is heel zorgvuldig gedaan. Het leuke is dat ook de titel heel passend is bij het verhaal en de lading volledig dekt. Kortom echt een boek dat ik kan aanraden.

Meer recensies van Wilma Hartman