Een spannend boek met wat verbeterpunten

Gerrie van den Berg 31 december 2019
Ik kreeg de mogelijkheid om het boek te downloaden binnen 29 seconden. Dat de link langer openstond, was meegenomen. :-)

Sarah is leraar op een universiteit onder de leiding van een professor Alan Hawthrone. De professor maakt misbruik van zijn macht.

Als Sarah een ontvoering van een kind van een crimineel verijdeld, krijg zijnet aanbod om “ iemand te laten verdwijnen”. Een telefoontje van 29 seconden is voldoende.

Het boek snijdt redelijk actuele thema’s aan als #metoo en de achtergestelde positie van de vrouw. Hoewel ik hoop dat boeken proactief zijn en niet reactief. Het blijft een belangrijk onderwerp.

Opbouw: goed, maar het boek wordt afgeraffeld op het einde, doordat het slotspel in 1 hoofdstuk wordt beschreven. De onmogelijke situatie van de hoofdpersoon wordt duidelijk. Niet alles wordt uitgelegd en het slot wordt afgeraffeld.

Schrijfstijl: woordgebruik: eenvoudig. Veel korte hoofdstukken. Een minpunt: afbreken van hoofdstuk midden in een dialoog. Lees ik nu een boek of een scenario?

Originaliteit:boeken over naïeve vrouwen die uiteindelijk terugslaan, zien we vaker. Toch past dit label niet helemaal. Deze vrouw is niet naïef en het terugslaan duurt 1 hoofdstuk. Het is eerder een variant. Misschien daarom ook relevanter om te laten zien dat niet alleen naïeve vrouwen slachtoffer worden van bepaalde mannen.

Spanning: een pageturner. Cliffhangers en simpele korte zinnen maakt dat je het boek snel leest en de spanning opbouwt.

Conclusie: het boek was heerlijk om te lezen. Aan het eind had ik weinig voldoening omdat ik met veel vragen bleef zitten. Vandaar slecht 4 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg