Goed debuut

Gerrie van den Berg 07 oktober 2020
Ik las een interview van Christian White vanwege zijn tweede boek. Ik dacht dit kan weleens een goede schrijver zijn. Maar in plaats van het nieuwe boek te lezen, wat op zich had gekund want het is een stand-alone, koos ik voor zijn debuut - in het niets.

Eigenlijk is de opening van het verhaal al bijzonder. Kim Leany is een docent Fotografie. Een Amerikaan komt naar Kim toe en vertelt dat je eigenlijk niet zo heet en dat je als 2 jarig kind bent ontvoerd uit de VS.

Natuurlijk zal niemand in de situatie geloven. Een wild vreemde man, die je dat vertelt. Maar de onzekerheid is toch geboren en dan blijken er ook geen foto's van je eerste levensjaren te zijn. Bij een tweede gesprek
komt de man met onomstotelijke bewijs.

De vraag is dan hoe is Kim dan hier in Australiƫ gekomen? Haar moeder -- die Kim dan kent als moeder -- leeft niet meer. Haar stiefvader is pas later in beeld gekomen.

Op zoek naar haar roots gaat ze terug naar haar geboorteplek. En dit is het begin van het boek.

Het boek leest als een trein. Het is niet spannend uit angst, maar uit nieuwsgierigheid. Uiteindelijk wordt het tijdens de ontknoping van het verhaal een echte thriller met een verrassend plot.

Vooral de originaliteit van het verhaal spreekt me erg aan. Niet het zoveelste politie onderzoek.

Ik ga zeker zijn tweede boek ( De vrouw en de Weduwe) ook lezen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg