Ontsluier jij de geheimen van Baskerville Hall?

Jan Stoel 04 maart 2024
Sir Arthur Conan Doyle (1859-1930) bedacht detective Sherlock Holmes, de ultieme speurneus. Holmes was intelligent en scherpzinnig en loste de meest ingewikkelde misdaden op. Een van zijn belangrijkste eigenschappen was het deduceren: conclusies trekken uit kleine, vaak onbelangrijk lijkende aanwijzingen. Nu is er Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville Hall, geschreven door de Amerikaanse auteur Ali Standish. Ze heeft van de Conan Doyle Estate de opdracht heeft gekregen een serie boeken te schrijven over Doyle. Dit boek is het eerste in de serie en een must voor iedereen die ‘speurneus’ is of wil worden.

Knapste koppen

Standish heeft een pakkend verhaal vol spanning en mysterie geschreven dat helemaal past bij wie Conan Doyle was. Korte hoofdstukken vol met plotwendingen, pakkende scenes en cliffhangers leiden tot de oplossing van een mysterie. En ze heeft gekozen voor een originele invalshoek: niet Sherlock Holmes maar de jonge Arthur Conan Doyle is haar hoofdpersonage.

Arthur is een jongen die het bijna nooit mis heeft, alles ziet. Zijn ouders hebben nauwelijks genoeg geld voor eten, laat staan voor boeken. Hij besluit om niet langer naar school te gaan, maar geld te gaan verdienen voor zijn ouders. Op straat slaagt hij erin een ongeluk te voorkomen. Een oude man ziet het en een tijdje later wordt er een brief bezorgd waarin staat Arthur gratis ingeschreven wordt op Baskerville Hall, “de school die de knapste koppen van onze tijd heeft voortgebracht”. We schrijven 1868. Arthur heeft zich niet eens aangemeld. Hij wordt met een luchtschip opgehaald en op de ballon staat Scienta per Explorationem (kennis door onderzoek). “Op deze school worden innovatie en creativiteit beloond. Wij begrijpen dat je risico’s moet nemen om kennis te vergaren en wij verwachten dat jullie die risico’s zullen nemen,” wordt de leerlingen bij aankomst verteld. Het is een aparte school met speciale kinderen. Zo is er Grover Kumar die een grote verzameling grafsteenafdrukken heeft en necroloog (stukjes over mensen schrijven als ze overleden zijn) wil worden en Mary Pocket, die eigenlijk Mary Morstan heet, en jurken draagt vol met zakken. Er is ook een pestkop, Sebastian Mora, die Arthur altijd dwars zit.

Raadsels

In het verhaal gebeuren de meest vreemde dingen: Arthur en enkele van zijn vrienden moeten opdrachten uitvoeren om tot De Klaver, een geheim genootschap, toegelaten te worden, de docenten laten de leerlingen kennisnemen van allerlei proeven, een onderzoekster heeft een dinosaurusei gevonden dat uitkomt in een mysterieuze staande klok. Er vindt een inbraak op school plaats (maar er wordt niets gestolen). Wie is de Groene Ridder en waarom is een van de docenten plotseling verdwenen? Arthur en zijn vrienden stellen alles in het werk om oplossingen te vinden. En daarbij helpt de deductie waar Arthur zo goed in is. Hij heeft van zijn leraar Dr. Watson geleerd dat “de geest het lichaam beheerst. Blijf kalm en observeer.”

Wat Standish mooi gedaan heeft is de wetenschap zoals die zich ontwikkelde in de negentiende eeuw, bijvoorbeeld het ontdekken van de elektriciteit, een plaats te geven in het verhaal. “Elektriciteit is een magische kracht. Wetenschap is magie die begrijpelijk is gemaakt,” zegt een van de docenten. Standish gebruikt humor zodat je even kunt bijkomen van de spanning. Het verhaal zet ook aan tot nadenken. Als het gaat om het machtige geheime genootschap staat er “Macht zou niet moeten zijn voorbehouden aan kleine groepjes mensen die elkaar in het geheim ontmoeten.” Hoe is dat in onze tijd? In het verhaal gaat het ook om vertrouwen, vriendschap en samenwerking om zo tot een oplossing te komen.

Waar is Sherlock Holmes?

Het strakke verhaal wordt opgebouwd naar een zinderend hoogtepunt. Aan het eind komt Sherlock Holmes toch even voorbij en blijkt dat hij al eerder in het verhaal voorgekomen is. Toch is het einde open. Het verhaal van Arthur gaat namelijk verder in een volgend deel van de serie. Je moet wel constant opletten in het verhaal, want soms lijkt het ingewikkeld. Maar als speurneuslezer moet dit echter geen probleem zijn.

Als je een echte speurneus bent wil je natuurlijk meer weten over de bedenker van Sherlock Holmes. Achter in het boek vind je daar het nodige over. Wanneer je verder zoekt kom je er bijvoorbeeld achter dat de naam Baskerville Hall misschien wel iets te maken heeft met het meest bekende Sherlock Holmes verhaal The Hound of the Baskervilles. En is de hond/wolf Toby de sympathieke versie van the hound? Ook gebeurtenissen uit het leven van Doyle zie je in dit verhaal terug: op de kostschool waar hij heen ging was er een medeleerling met de naam Moriarty, zijn vader was alcoholist en veel van de figuren die in de Sherlock Holmesverhalen terugkomen kom je ook op Baskerville Hall tegen: Mrs. Hudson, Irene Adler, Mary Morstan, professor Challenger, Ettienne Gerard. Het verhaal zit vol verwijzingen naar het leven van Arthur Conan Doyle en zijn boeken/personages. Speur en deduceer en je doet de mooiste ontdekkingen! Via een QR-code kom je bij spelletjes, lessuggesties en nog veel meer terecht.

Eerder gepubliceerd op Bazarow.com

Meer recensies van Jan Stoel