Ik zit niet zo lekker in mijn vel! Wat nu?

Jan Stoel 16 april 2024
De boeken van de Amerikaanse schrijver Olivier Dunrea over Gonnie & Vriendjes blinken uit door hun helderheid en eenvoud. Hij weet iedere keer opnieuw een thema uit te werken dat dichtbij de gevoelens van kinderen staat. In Wat wil Ollie? gaat het over ‘niet lekker in je vel’ zitten. In dit geval gaat het om het gansje Ollie. “Ollie is niet blij. Hij heeft nergens zin in” staat er op de eerste bladzijde te lezen. Zijn vriendjes doen er alles aan om hem op te beuren. Gijsje biedt hem aan zijn eigen prachtige blauwe laarsjes aan te trekken, Eddie vraagt of hij met zijn bal wil spelen. Maar niets lijkt Ollie op te kunnen beuren. Tot Gonnie een briljant idee krijgt en de oplossing vindt, simpel maar heel effectief.

Kunstwerkjes
De boeken van Dunrea zijn qua illustraties ware kunstwerkjes. Met veel gevoel heeft ieder dier een eigen karakter. De stoere Eddie met zijn rode petje op, de onderzoekende Koosje die een tropenhelm draagt en Bo die van lekker eten houdt en op zijn rug liggend de druiven in zijn mond laat vallen. De houding van Ollie geeft precies aan hoe hij zich voelt: het met opgestoken vleugeltjes weglopen als hij iets niet wil bijvoorbeeld. Iedere lijn die Dunrea zet is raak. Kinderen kunnen zich prima identificeren met de ‘personages’ uit het boek.

Op elke twee pagina’s wordt een scene in het verhaal verteld. Op de linkerpagina staat een vriendje/vriendinnetje van Ollie die een oplossing aandraagt om Ollie op te beuren. Op de rechterbladzijde zie je de reactie van Ollie.

Wat wil Ollie? is een prachtig verhaal over empathie en elkaar helpen. Het stevige kartonnen boekje is weliswaar bescheiden van omvang, maar rijk van inhoud. Het is een boekje om te lezen als het even niet zo goed gaat. De uitgeverij heeft nog iets bijzonders gedaan aan de presentatie van dit boekje. Het zit in een geschenkverpakking met een zachte knuffel van Ollie. Als dat geen troost brengt.

Recensie is eerder gepubliceerd op Bazarow.com

Meer recensies van Jan Stoel