Beklijvend verhaal

Shel Wildvang 11 november 2020
Pfoew, ik dacht wel even bezig te zullen zijn in deze joekel van een boek. Met zijn +/- 550 pagina’s mag hij er toch wel wezen. Toch las hij verrassend vlotter als verwacht. Dit verhaal slorpt je helemaal op waardoor je voor je het goed doorhebt al het einde hebt gepasseerd. Maar wauw, wat een boek! Zo heftig dat ik hem soms wel eens moest toeslaan.

Ruta Sepetys is een Litouwse-Amerikaanse schrijfster van historische romans. Ze is eerder al gekend met romans zoals Zout van de zee en Schaduwliefde. Met Stilte heeft een eigen stem kaart ze het Franco-regime (in 1957) in Spanje aan.

1957. Daniel is 18 jaar wanneer hij samen met zijn ouders naar Spanje gaat. Zijn moeder is hier geboren maar het gezin woont nu in Amerika. Tijdens hun verblijf logeren ze in Hotel Castellana Hilton in Madrid. Franco ziet bij de Amerikanen een mogelijkheid om de Spaanse economie te boosten en wilt met Daniel’s vader een deal sluiten.
Daniel leert Ana kennen die in het hotel werkt. Via Ana leert hij het echte Spanje kennen. Beide verschillen erg van elkaar; Ana leeft in armoede terwijl Daniel alles heeft van zijn hartje begeert.
Daniel ziet de wereld liever door de lens van zijn fototoestel. Via deze weg leert hij de samenleving van Spanje kennen en ziet verschrikkelijke gebeurtenissen.

Sepetys heeft een vlotte schrijfstijl. Ze werkt met korte hoofdstukken waardoor het verhaal aangenaam leest. Er worden regelmatig Spaande woorden weergegeven in het verhaal waardoor je de eigenheid van Spanje tijdens de burgeroorlog inwendig voelt. Sepetys schrijft met luchtige zinnen toch een heftig verhaal dat je bij de keel grijpt.

De personages zijn waarheidsgetrouw en realistisch vormgegeven. Sepetys zet de personages zo neer dat je snel een verbondenheid met hen voelt. Hierdoor wordt het toch ook wat een emotioneel verhaal.
Regelmatig zijn er aan de start van een hoofdstuk fragmenten van interviews, boeken, magazines, … te lezen. Deze geven naar mijn gevoel extra historische onderbouwing aan het verhaal. Het lijkt nog eens te benadrukken dat het hier gaat over waargebeurde feiten ten tijden van het Franco-regime. Achteraan in het boek is een verklarende woordenlijst en enkele foto’s van onder andere Francisco Franco en een kraamafdeling in Madrid.

Dit beklijvende verhaal blijft even nazinderen maar is prachtig omschreven met goede historische onderbouwing! Laat je zeker niet afschrikken door de dikte van dit boek want hij is echt het lezen waard!

Meer recensies van Shel Wildvang