gebaseerd op waargebeurde feiten

Silke Wimme 19 maart 2020
Korte inhoud
Bromley 1843, de jonge lerares Harriet wordt dood teruggevonden in de kapel net voordat ze zou vertrekken naar de grote stad voor haar nieuwe betrekking. Het conservatieve Bromley is een typisch groot dorp: iedereen kent iedereen, de meeste bewoners zijn gelovig, het klassenverschil is erg voelbaar en roddelen is de meest geliefde bezigheid van zijn inwoners.

Al snel wordt er een onderzoek naar haar Harriet’s dood ingesteld, werd ze vermoord? Of heeft de immer opgewekte Harriet zichzelf vergiftigd? Bovendien blijkt zij nog eens zwanger te zijn geweest. Tijdens het onderzoek komen vier mogelijke verdachten naar boven, van wie we niet weten of ze van Harriet hielden of een hekel aan haar hadden: Eerwaarde George Verrall, Thomas Churcher, Richard Field en Frances Williams. Wie heeft de dood van Harriet op zijn kerfstok? Ze hebben alle vier hun eigen motieven.

Conclusie
Elizabeth Haynes heeft reeds tientallen thrillers op haar naam staan, waarvan de meesten in de bestseller lijsten hebben gestaan. De dood van Harriet Monckton is een bijzonder verhaal gezien het gebaseerd is op waargebeurde feiten. De auteur zal fictie vermengen met non-fictie, door de feiten die er zijn aan te vullen met hoe het volgens haar wel een keer “zou” kunnen gebeurd zijn. Deze boeken spreken mij steeds aan en ik was dan ook enorm benieuwd naar het verhaal over Harriet.

Al vanaf de eerste pagina wordt je in het verhaal gezogen en is het precies alsof je terug in de tijd hebt gereisd. Het voelt alsof je je echt in het Bromley van midden 19de eeuw bevindt. Heerlijk is dit! Mede door de beeldende schrijfstijl van de auteur voel je je een 19de -eeuwse inwoner van het bekrompen dorpje.

Het boek wordt geschreven vanuit vier perspectieven: Eerwaarde George Verrall, Thomas Churcher, Richard Field en Frances Williams. Hielden zij van Harriet of hadden zij voldoende motieven om haar om het leven te brengen? Doordat we alles vanuit deze vier personages beleven leren we hen wel zeer goed kennen. We volgen hen niet alleen in hun dagelijkse leven, maar kunnen ook hun gedachten en bedenkingen kunnen we volgen. Hierdoor wordt al snel duidelijk dat de één zich al verdachter gedraagt als de ander. Waar ik bijzonder van heb genoten is dat Elizabeth Haynes niet alleen de sfeer van toen heeft proberen te creëren door alles op een beeldende manier weer te geven maar dat ze ook haar taalgebruik heeft aangepast. Haar personages praten en denken op dezelfde manier als dit gebruikelijk was in die periode. Wat bovendien helemaal geen makkelijke klus was voor de vertaalster, die hier ook wel zeer mooi werk heeft afgeleverd om deze sfeer ook in de Nederlandse taal te laten uitkomen.

Jammer genoeg had ik het moeilijk om door de eerste honderd pagina’s te raken. We leren daarin de personages en hun omgeving wel zeer goed kennen maar er is voor een thriller weinig echte actie. Mede door de schrijfstijl die ons terug brengt naar de periode en waar je toch eventjes moet aan wennen gaat het verhaal ook niet zo snel vooruit, het leest dan ook eerder als een roman. Ik was hier dan ook wat teleurgesteld, gezien ik toch meer iets van een snelle thriller had verwacht.

In een nawoord zal de auteur uiteen doen hoe ze ertoe gekomen is om een boek over Harriet Monckton te schrijven en dit was dan weer een leuke extra aan het boek. Maar hieruit bleek ook dat het grotendeels allemaal fictie is, doordat er nog maar weinig documentatie over deze zaak beschikbaar is. Ook hier had ik toch wat meer echte feiten verwacht en zeker wanneer de auteur aangeeft dat alles gebaseerd is op waargebeurde feiten. Leuk weetje is dat wanneer je wat rondneust op het internet je nog originele ingescande krantenartikelen uit 1846 over de zaak van Harriet Monckton kunt terugvinden.

Inhoudelijk ben ik bij het lezen van De dood van Harriet Monckton toch wat op mijn honger blijven zitten en had ik er meer van verwacht. Maar de manier waarop Elizabeth Haynes het verhaal heeft gebracht vond ik dan weer wel goed, het is een dame die weet wat boeken schrijven is en over een rijke woordenschat beschikt. Ik scoor dit boek een drie sterren ***

Meer recensies van Silke Wimme