spannende rechtbank thriller

Silke Wimme 04 juni 2020
Met dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff en de LS sterrenclub voor dit recensie-exemplaar.
Maya Seale is een succesvolle strafrechtadvocate. Momenteel staat zij aan de ene kant van de rechtszaal, maar ooit tien jaar geleden zat zij aan de andere kant, zij was dan namelijk jurylid in de spraakmakende zaak over Jessica Silver.
Jessica Silver, de dochter van multimiljonair Lou Silver, verdween tien jaar geleden en haar leraar Engelse taal, de jonge Afro-Amerikaanse Bobby Nock werd beschuldigd haar vermoord te hebben. Het proces duurder vier lange maanden waarna de juryleden nog eens drie weken beraadslaagden. Maya maakte deel uit van de twaalf juryleden en slaagde erin hen te overtuigen om Bobby vrij te spreken, want er was geen bewijs dat hij schuldig zou zijn en ze ging er van uit dat het beter was om tien schuldigen vrij uit te laten gaan dan één onschuldige in de gevangenis te laten opsluiten. De beslissing stond haaks met de publieke opinie die beïnvloed was door de media. Na de juryuitspraak werden de juryleden dan ook belaagd door de media.

Nu, na tien jaar later beslist netflix hun serie Murder Town te baseren op deze rechtszaak. Hiervoor organiseren ze een reünie met alle juryleden in het hotel waar ze destijds in afzondering waren gezet. Tijdens de voorbereidingen van Murder Town wordt Rick Leonard één van de medejuryleden van destijds, dood aangetroffen in de hotelkamer van Maya. Alles wijst erop dat zij de dader is, nu is het aan haar om haar onschuld te bewijzen. Zal ze hierin slagen?

Graham Moore is gekend van zijn debuut The Sherlockian uit 2010, die snel na zijn publicatie de New York Times bestsellerlijst haalde. Daarna schreef hij in 2011 het script voor de film The Imitation Game waarvoor hij in 2014 enkele filmprijzen kreeg waaronder een Oscar. De laatste stem is zijn eerste echte thriller. Ik was al altijd benieuwd hoe het zou zijn om jurylid te zijn en dit in een zaak die veel media aandacht krijgt, zoals de parachute moord, de Pokémon moord, etc…ik was dan ook blij verrast tijdens het lezen van De laatste stem die een interessante inkijk geeft in hoe het wel is om als jury aan zo een zaak mee te doen. Mijn nieuwsgierigheid is nu nog meer aangewakkerd door deze rechtbankthriller.

Vooral het personage Maya vond ik intrigerend, hoe we haar de ene keer als jurylid kunnen volgen, dan weer als strafrechtadvocate en uiteindelijk als beschuldigde. Via haar krijgen we een bijzonder inzicht in het rechtssysteem, vanuit verschillende standpunten. Zij is een zeer sterk personage, die zeer standvastig is, knap hoe zij vasthoudt bij haar mening en er geen enkel ogenblik van afwijkt. Het verhaal wordt naast het perspectief van Maya ook afwisselend verteld vanuit de perspectieven van de verschillende juryleden, op deze manier komen we stap voor stap meer te weten over de zaak Bobby Nocks. Afwisselend worden we meegenomen naar 2009, de periode van de rechtszaak en naar het heden, 2019. De auteur heeft een vloeiende en beeldende schrijfstijl, je merkt zo dat hij ervaring heeft met het schrijven van scripts. Hierdoor kan je tijdens het lezen alles voorstellen als in een film. Ben toch wel benieuwd of ook dit boek ooit verfilmd zal worden?
Er zijn heel wat onverwachte wendingen, maar de uiteindelijke plot rond Jessica was dan wel weer voorspelbaar. Er zijn heel wat herhaaldelijk hints doorheen het verhaal en een geoefende lezer zal er dan ook zo door kunnen kijken. Het plot rond Rick vond ik dan iets te onrealistisch, maar dit vooral omdat ik diepgang miste bij de personages. Om spoilers te voorkomen kan ik hier moeilijk dieper op ingaan.
Wat ik zeer opmerkelijk vond was dat de auteur het Afro-Amerikaans thema in de USA niet schuwde. We krijgen toch wel een ongenuanceerd beeld van hoe het voor Afro-Amerikanen is in de USA: Bobby die al onmiddellijk schuldig bevonden wordt enkel en alleen door zijn huidskleur, Rick die met zichzelf geen weg weet bij het oordelen, … . Amerikaanse auteurs zullen dit thema meestal links laten liggen en als ze dit niet doen krijgen we vaak een vertekent beeld, wat hier niet het geval was. Het is bovendien toevallig ook nu, een zeer actueel thema gezien de gebeurtenissen rond George Floyd.

Ik vond De laatste stem een goede, spannende thriller, alleen het einde was bij mij teleurstellend door het voorspelbare karakter, en onrealistische elementje. Ik scoor het boek dan ook vier sterren ****

Silke

Meer recensies van Silke Wimme