topper

Silke Wimme 25 juni 2019
Korte inhoud
Berlijn 1930, Betty Winter, een gekende actrice, komt om tijdens een ongeval bij het maken van een geluidsfilm. Een gloeiend hete schijnwerper valt naar beneden op haar. Wat op het eerste gezicht op een tragisch ongeval lijkt, blijkt niet zo te zijn. De technicus verantwoordelijk voor de belichting is verdwenen en er zijn nog enkele andere aanwijzingen waardoor de argwaan van Gereon Rath gewekt is.

Maar de eigenwijze Gereon houdt zich niet aan de regeltjes en wordt door zijn meerdere van de zaak gehaald. Ondertussen komt Gereon’s vader naar Berlijn en heeft hij hem een bijzondere extra opdracht. Maar dan wordt er een verdwenen actrice vermoord teruggevonden en denkt men onmiddellijk aan een seriemoordenaar.

Conclusie
De stille dood is Volker Kutschers tweede boek met rechercheur Gereon Rath in de hoofdrol. De boeken over Gereon Rath halen in Duitsland één voor één de bestsellerlijsten, en terecht! Het eerste boek, Schaduw over Berlijn, diende bovendien als basis voor de peperdure serie ‘Babylon Berlin’, de duurste productie in de Duitse filmgeschiedenis.

De stille dood speelt zich net als zijn voorganger opnieuw af in de periode tussen de beide Wereldoorlogen, wat de setting heel interessant maakt. Neem hier nog eens de filmische schrijfstijl van de auteur bij en je waant je echt in het Berlijn van het interbellum.

Volker Kutscher is een gekend scenarioschrijver en dit is te merken aan zijn schrijfstijl. Je voelt je niet alleen in Berlijn, maar ook de personages kan je je levendig voorstellen. Hoewel hij een zeer gedetailleerde schrijfstijl hanteert, boet het niet in aan snelheid, wat meestal wel is bij auteurs die dezelfde schrijfstijl hanteren. Het boek leest razendsnel, je merkt helemaal niet dat het een dikke 620 pagina tellende jongen is.

De auteur heeft ook een zeer grondige research gedaan, dit keer over de geschiedenis van de film. In de jaren ’30 kwam namelijk de geluidsfilm in opmars en dit heeft Volker Kutscher op een vakkundige manier in beeld gebracht. Je kunt het je nu moeilijk voorstellen dat er effectief ooit tegenstanders waren van de geluidsfilm. Het is dus niet alleen een spannende thriller maar er komen heel wat geschiedkundige feiten aan bod. Interessant is ook hoe Volker Kutscher een beeld schetst van Berlijn tijdens het interbellum waar het al begint te rommelen tussen de nazi’s en de communisten.

In het eerste deel leek het geheel nogal complex door de vele complotten maar ook door het grote aantal personages. Niet alleen hoofdpersonages maar ook de nevenpersonages werden tot in het kleinste detail omschreven, waardoor je tijdens het lezen soms het noorden wat kwijt leek te zijn. Wanneer je het eerste deel gelezen hebt dan lijkt dit tweede deel minder complex, gezien je met het merendeel van de personages al hebt kennisgemaakt. Toch kan je de boeken ook afzonderlijk lezen.

Gereon Rath, de inspecteur is een zeer bijzonder personage. Hij is niet de typische held, hij komt altijd in de problemen door zijn koppigheid en het niet opvolgen van bevelen. Ik houd nogal van de eigenzinnigheid van zijn karakter en ben al benieuwd hoe het verder zal verlopen met zijn personage. Ook Charlotte Ritter zal veel lezers intrigeren, aan de ene kant blijft zij mysterieus, maar aan de andere kant is zij ook de vrouwelijke heldin.

Het verhaal is opgebouwd uit verschillende delen, volgens de data van de gebeurtenissen. In een eerste hoofdstuk kunnen we volgen hoe het is voor de actrice Betty Winter om te sterven en dit vanuit haar perspectief, wat toch wel een originele invalshoek is. Daarna wordt er overgegaan naar Gereon wie we op de voet volgen tijdens zijn onderzoek naar haar moordenaar van Betty. Af en toe komt ook nog eens de dader aan het woord, hierdoor wordt het extra spannend. Het motief van de dader lijkt nogal moeilijk te vatten, maar door ook af en toe een hoofdstuk vanuit zijn perspectief te schrijven wordt het toch wat duidelijker wat er allemaal speelt en aan de hand is.

Door de vele onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat je als lezer gekluisterd blijft aan het boek tot de laatste pagina. Het boek bevat nogal veel verschillende verhaallijnen maar die kunnen uiteindelijk toch op een ingenieuze wijze aan elkaar gelinkt worden. Knap kunstje van de auteur om zoveel verschillende elementen te verwerken zonder het al te ingewikkeld te maken en de aandacht van de lezer niet te laten verslappen.

Dit is een thriller voor ervaren lezers die houden van enige complexiteit en uitdaging. Het leest als een trein en de uiteindelijke plot slaat in als een bom. Ik tel al vol ongeduld af naar het derde deel van deze serie over inspecteur Rath, en scoor het boek een 4.5 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme