goed debuut

Silke Wimme 06 september 2020
De serie Cold case heeft mij altijd wel kunnen bekoren. Vooral hoe men een onderzoek kon uitvoeren naar zaken die reeds jaren geleden, zonder oplossing gevonden te hebben, afgesloten werden vond ik toch wel intrigerend. Toen ik hoorde dat er nu ook een thriller uit kwam die over de Zweedse cold case afdeling ging was mijn nieuwsgierigheid onmiddellijk gewekt.

John Adderley is FBI agent en was samen met Trevor undercover in de wereld van een Nigeriaanse drugskartel. Maar dit verliep niet zo van een leien dakje waardoor beiden nu onder een getuigenbeschermingsprogramma zijn kom te vallen.
Tegen de regels van dit programma in, besluit John met een nieuwe identiteit op zak naar zijn geboorteland Zweden te gaan waar hij terecht komt in het cold case team van Karlstad. Ze proberen er de verdwijning van Emilie Bjurwall op te lossen die tien jaar geleden verdween. Zij is de miljonairs dochter van Heimer en Sissela die kost wat kost willen weten wat er destijds met hun dochter gebeurde. John, die opgroeide in Amerika heeft het enerzijds toch wat lastig zich aan te passen aan de Zweedse mentaliteit, anderzijds maakt hij gebruik van een onderzoeksmethode waarbij hij tot andere inzichten komt in de zaak rond de verdwijning.
Maar zijn verleden in het drugskartel lijkt ook op de loer te liggen…

Het laatste leven is het debuut van het schrijversduo Peter Mohlin en Peter Nyström en tevens het eerste boek van de serie met John Adderley als hoofdpersonage. Het is altijd wel spannend wanneer je een debuut leest, je weet nooit hoe het zal worden en wat ervan te verwachten.
Het concept om te werken met een cold case is zeker origineel te noemen, maar ik miste de meer technische snufjes die hierbij aan te pas kunnen komen. Het leek mij allemaal te makkelijk opgelost en te veel op wieltjes te lopen. Een cold case oplossen is volgens mij toch wel een ingewikkelder proces dan wat we hier voorgeschoteld hebben gekregen.
In het boek worden er twee verhalen door elkaar verweven: John in het drugskartel en John in Zweden die werkt aan de cold case van Emilie. Beide zijn zeer sterke verhalen, maar ik miste hier en daar diepgang (zoals onder andere eerder aangehaald de vele technische snufjes die gebruikt worden om een cold case te kunnen oplossen). Misschien had het beter geweest om hier twee aparte verhalen van te maken, in plaats van het geheel in één boek te gieten? Persoonlijk had ik het boek dan denk ik beter gevonden.
Meestal wanneer een boek door twee auteurs geschreven is, haal je er zo de twee stijlen uit en dit had ik hier niet. Beide auteurs zijn duidelijk goed op elkaar afgestemd. De stijl is helder en duidelijk, maar het meeste hield ik toch van de humor. Via John, die met Amerikaanse ogen naar de Europese gewoontes kijkt omschrijven de auteurs op sarcastische manier de Europese denkwijze en bureaucratie.
De personages zijn zeer interessant zo is John afkomstig uit Zweden, opgegroeid in Amerika, Zweedse moeder, Nigeriaanse vader daar tegenover staat zijn halfbroer Billy die opgroeide in Zweden, in armoede. Beide hebben een andere opvoeding gekregen en hebben zo ook een andere kijk op de wereld. Ik vond het interessant hoe deze twee personages naast elkaar werden geplaatst. Er werd veel zorg besteed aan de uitwerking van karakteristieke personages. De kleine Nicole maakte mij zeer nieuwsgierig: waar zal zij binnen enkele jaren staan? Zal zij zoals haar vader en grootmoeder worden? Of zal John haar helpen?
Het boek is een echte pageturner vanaf pagina één zijn er veel wendingen, en net wanneer je denkt eindelijk te weten hoe de vork in de steel zit gebeurt er net weer dat ene onverwachte.

Ondanks de paar verbeterpuntjes blijft het een razendsnelle thriller en een goed debuut! Dit smaakt naar meer en ik ben al benieuwd naar het tweede deel van deze serie. Vier sterren.

Meer recensies van Silke Wimme