Nieuwe top detective serie

Silke Wimme 27 juli 2019
Korte inhoud
Mark Sexton is zijn pas aangekocht huis aan het renoveren wanneer er door een onoplettendheid van een van zijn bouwvakkers een gat ontstaat in zijn
keldermuur en men inkijk krijgt in de kelder van zijn buurman William Harper. Zo ontdekken ze dat er reeds geruime tijd een jonge vrouw en een kind opgesloten zit in deze kelder. William Harper is oud en heeft Alzheimer waardoor hij moeilijk te ondervragen is. Tijdens een van zijn heldere momenten beweert hij de vrouw en het kind nooit gezien te hebben. De vrouw zelf is in shock en praat niet. Wanneer ze de jongen ziet raakt ze bovendien erg overstuur en schreeuwt ze de longen uit haar lijf. Inspecteur Adam Fawley staat voor een raadsel en hij legt al snel de link naar een oude, onopgelost zaak: de verdwijning van Hannah Gardiner. Niets is wat het lijkt in deze bijzonder zaak….

Conclusie
Cara Hunter kennen we nog van Dicht bij huis haar debuut waarin we inspecteur Adam Fawley leerden kennen. Deze was voor mij onmiddellijk een schot in de roos. Een schitterend debuut dat me reikhalzend deed uitkijken naar meer thrillers met inspecteur Fawley in de hoofdrol. Je kan al raden dat ik dan ook vol spanning aan In het donker begon.

In het donker heeft veel wendingen, telkens wanneer je denkt het allemaal door te hebben gebeurd er weer iets onverwachts waardoor je als lezer het spoor weer bijster bent. Hierdoor is het verhaal onvoorspelbaar en ingenieus, zelfs de echte thrillerfans zullen aan hun stoel genageld blijven zitten door vele onverwachte gebeurtenissen.

Net zoals in Dicht bij huis zal Cara Hunter doorheen het verhaal gebruik maken van politieverslagen, berichten van sociale media, kranten artikels, etc… dit verhoogt het leesplezier van deze thriller.

Een groot deel van het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van inspecteur Adam Fawley en we volgen zijn onderzoeksteam op de voet. Waar in het eerste deel de persoonlijkheden van de politieagenten nog vaag bleven zijn alle personages hier goed uitgewerkt. We leren iedereen op een realistische manier kennen, niet alleen hoe ze zijn als politieagent maar ook hoe ze als mens zijn in het dagelijkse leven. Vooral hoofdinspecteur Fawley is een bijzonder figuur die door een traumatische gebeurtenis in zijn verleden niet erg open is en dit prikkelt natuurlijk ieders nieuwsgierigheid tijdens het lezen. Naast het menselijk aspect mist deze thriller niets aan technisch politiewerk en onderzoek.

De auteur heeft alles gedetailleerd uitgewerkt. Hierdoor zal je als lezer meespeuren naar de ontknoping, wat het lezen natuurlijk nog leuker maakt. Net als het eerste boek speelt ook dit verhaal zich af in Oxford, het is duidelijk dat Cara een grote liefde koestert voor deze stad. Ze omschrijft de wijken, gebouwen, mensen, … met zorg en gevoel voor detail.

Hoewel dit het tweede deel is kan je het ook als een standalone lezen, er zijn maar weinig verwijzingen naar het eerste deel en de personages leer je pas goed kennen in dit tweede deel. De uiteindelijke plot is zo vernuftig onvoorspelbaar, deze zal je zeker niet zien aankomen. Wat kijk ik al uit naar het derde deel. Ik zit letterlijk op hete kolen om te weten hoe het verder zal gaan met Adam Fawley en zijn team.

Het boek eindigt met een open einde, zo wordt je onmiddellijk warm gemaakt voor het derde deel. Wees gewaarschuwd eenmaal je aan In het donker begint kan je het niet meer opzij leggen en lees je het in één ruk uit. De serie over inspecteur Adam Fawley beloofd een topper te worden en verdiend toch wel een plaatsje naast de groten uit het Britse thriller wereldje. Ik scoor het boek 4.5 sterren en kijk al vol spanning uit naar het derde deel.

Meer recensies van Silke Wimme