bijzonder

Silke Wimme 27 november 2019

Korte inhoud
Schaduwliefde bevat tien kortverhalen waarbij de auteur de minder leuke kantjes van liefde probeert aan te tonen. De verhalen nemen je overal mee naartoe, doorheen de tijd overal ter wereld. Het ene ogenblik bevinden we ons nog in een bejaardentehuis in Brussel, waar een oude man ons meeneemt naar Algerije tijdens de oorlog, en dan weer zitten we in Syrië, Liberia of Peru. Het zijn allemaal verhalen over de minder mooie kant van liefde. Liefde is niet alleen mooi maar brengt ook wreedheid met zich mee en is destructief. Bob Van Laerhoven neemt ons mee op zijn queeste naar het hoe en waarom van de gewelddadige zijde van liefde.

Conclusie

Bob Van Laerhoven is in Vlaanderen vooral gekend voor zijn thriller De wraak van Baudelaire, waarvoor hij de Hercule Poirot prijs won in 2007. Maar hij is veel meer dan een thriller auteur, van begin jaren ’90 tot 2005 was hij freelance journalist en columnist in conflictgebieden zoals Somalië, Liberia, Soedan, Irak, Myanmar, Kosovo, … Invloeden hiervan zijn terug te vinden in zijn boeken, alsook in Schaduwliefde. De kortverhalen spelen zich grotendeels af in conflictgebieden zoals Syrië, of Algerije tijdens de oorlog. Bijzonder aan dit boek is dat het eerst in verschillende talen uitgebracht werd, zoals in het Amerikaans, Spaans, Italiaans, Zweeds, Pools en Portugees en nu pas in het Nederlands.

Bob heeft een zeer vlotte pen en schrijft in een klare duidelijke taal. Hij weet zijn lezers te boeien door zich te richten op enkele bijzondere vraagstukken. Je wordt ook meermaals wakker geschud tijdens het lezen van Schaduwliefde. Liefde is namelijk niet altijd zo mooi en dat is hetgeen Bob wil benadrukken met dit boek. Als lezer ga je je niet alleen vragen beginnen stellen hierover, maar je zult er ook over nadenken.

Kortverhalen kunnen mij over het algemeen minder boeien, maar na het lezen van dit boek zal ik toch mijn mening moeten herzien, want hier is het net een meerwaarde. Aan de hand van de verschillende verhalen is de auteur er namelijk in geslaagd om de verschillende zijden van liefde aan te tonen. Interessant is ook dat de auteur sociale thema’s aanraakt in zijn verhalen. Zo komt er in een eerste verhaal de eenzaamheid onder ouderen aan bod, in een ander verhaal corruptie in een land als Peru, etc… . Doordat het allemaal vervat zit in verscheidene verhalen worden de verschillende thema’s van elkaar afgebakend waardoor ze nog meer benadrukt worden. Elk verhaal bevat zijn eigen sociale thema’s die zo extra geaccentueerd worden. Af en toe even adem halen tussen de verschillende verhalen was toch wel nodig. Hoewel het allemaal non-fictie verhalen zijn, kreeg ik het gevoel dat ik een of ander filosofisch boek aan het lezen was, want Bob geeft ons als lezer zeker stof tot nadenken. Iedereen is geïnteresseerd in liefde en heeft er tal van vragen over en Bob neemt wel een zeer duister kantje van deze liefde onder loep.

Schaduwliefde is bijzonder en zet één ieder van ons aan tot nadenken. Deze interessante reis doorheen tijd en ruimte scoor ik 4 sterren ****

Meer recensies van Silke Wimme