spannende spionage thriller

Silke Wimme 11 oktober 2019
Korte inhoud
In Orléans wordt het lichaam van een oudere vrouw vermoord terug gevonden. De manier waarop ze om het leven werd gebracht doet denken aan hoe men verraders vermoordde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is niet onmiddellijk duidelijk wie zij is, maar inspecteur Inés Picault komt al snel de identiteit te weten. Het blijkt te gaan om Sophie Destivelle, gewezen spionne tijdens en na de oorlog. Voor de voormalige verzetsleden van Maquis de Moret lijkt het alsof de oorlog nooit is afgelopen en Inés komt terecht in een spel van verraad, intriges en complotten die ontstonden tijdens de oorlog en dat is blijven voortduren tot de dag van vandaag.

Conclusie
Tot mijn grote spijt is dit het eerste boek dat ik las van Manda Scott, die bij ons reeds gekend is van de Boudica-serie. Ze is van Ierse afkomst en haar eerste boeken speelden zich af in Schotland. Maar ze richtte zich al snel op historische thrillers en veel van haar boeken scheerden hoge toppen in de Britse bestseller- lijsten. Naast het schrijven van thrillers is ze ook een bekend blogster. Op haar blog vind je heel wat extra achtergrond informatie over haar boeken, haar mening over de boeken die zij gelezen heeft en haar gedachten over allerlei verschillende topics. Het is zeker leuk als je de boeken aan het lezen bent om even het blog erbij te nemen en de achtergrondinformatie door te nemen. Het is een leuk extraatje en bij Verraad van spionnen wordt het boek naar een nog hoger niveau gebracht. Je komt zoveel meer te weten over Manda’s research voor het boek en je krijgt er heel wat nuttige achtergrond informatie die ervoor zorgen dat je het boek nog beter begrijpt.

De korte inhoud hier is iets korter dan gewoonlijk, omdat je aan dit boek het beste begint zonder al te veel te weten waarover het gaat.
In Verraad van spionnen staat niet het heden met Inés Picault en haar moordonderzoek centraal zoals in de meeste thrillers, maar het verleden met al zijn nevenpersonages. Persoonlijk zou ik het boek dan ook niet definiëren als een thriller maar eerder als een spionageroman met de Tweede Wereldoorlog als hoofdthema. Het boek bevat enige complexiteit en is dan ook een aanrader voor de meer geoefende lezer. Inhoudelijk bevat het boek tal van minder gekende feiten uit onze eigen Europese geschiedenis: Jedburghs (een operatie van de geallieerden), operatie paperclip (waarbij na de oorlog nazi’s uit Duitsland gesmokkeld werden om in Amerika met een nieuwe identiteit onder te duiken), SOE, … .

De auteur heeft een grondige research gedaan en ondanks de enorme kennis die ze vergaard heeft, verdrinkt ze niet in de feiten en blijft het verhaal centraal staan. Manda schrijft in duidelijke, beeldende taal en heeft alles wel doordacht. Het boek bevat verschillende hoofdstukken die telkens verspringen van het heden naar het verleden. De tijdsaanduidingen boven elk hoofdstuk zorgen ervoor dat het verhaal ondanks de inhoudelijke complexiteit makkelijk leest. Na de eerste 100 pagina’s, waar je kennismaakt met alle personages, komt er vaart in het verhaal en kan je het nog moeilijk opzij leggen. De eerste pagina’s waren wat ingewikkeld, omdat je dan kennis maakt met alle personages in het heden en het verleden, je moest er toch wel met je gedachten bij zijn om het allemaal goed te kunnen volgen.

Het geheel is een ode aan de Franse verzetsstrijders, de Maquis (guerilla-eenheden van het verzet) en de Jedburghs. Complotten vloeien moeiteloos ineen en lopen kris kras door elkaar. Wat het geheel complexer maakt is dat niemand is wie hij zegt dat hij is. Om het allemaal een beetje bij te houden had ik toch een spiekbriefje met de namen van de personages en wie ze zijn. Eenmaal je het boek uitgelezen hebt, blijf je als lezer zitten met heel wat vragen over wie nu eigenlijk wie is. Maar dit is niet storend, het is één van de aspecten die het boek zo leuk en origineel maakt.
Het boek bevat heel wat ingenieuze en onverwachte wendingen, telkens als je denkt te begrijpen wie nu wie is, en hoe bepaalde complotten ineen steken blijkt het dan toch weer anders te verlopen. Spannende breinbreker van de eerste tot de laatste pagina.

Dit is een spionage thriller om u tegen te zeggen en geschikt voor lezers die van de nodige complexiteit houden. Ik scoor dit boek dan ook een dik verdiende 4 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme