Leuke, maar onnodige toevoeging

Alle sterren is een laatste boekje in de Lunar-kronieken met kortverhalen die te maken hebben met de gebeurtenissen en personages uit deze reeks. Een van de kortverhalen speelt zich af na de gebeurtenissen in Winter en gaat over het huwelijk tussen Wolf en Scarlet. Andere verhalen vertellen dan weer over gebeurtenissen van voor het eerste boek. Zo handelt een van de kortverhalen bijvoorbeeld over Cinder en de tragische manier waarop ze in Nieuw-Bejing terecht is gekomen. Tot slot is er zelfs een kortverhaal toegevoegd dat niets met de oorspronkelijke personages te maken heeft, maar zich wel afspeelt tijdens de gebeurtenissen van de reeks.

Dat kortverhaal is de enige hertelling in deze verhalenbundel en geeft een draai aan De Kleine Zeemeermin. De kleine zeemeermin is in deze versie een androïde. Deze hertelling is erg goed gevonden en is voor mij het hoogtepunt van deze verhalenbundel. Dit kortverhaal heeft namelijk alle ingrediënten die ervoor zorgden dat ik verliefd ben geworden op deze reeks.

Die ingrediënten ontbreken een beetje in de andere kortverhalen. De andere kortverhalen geven vooral achtergrondverhalen weer van de verschillende personages. Daardoor is de sprookjesachtige sfeer van de oorspronkelijke boeken helemaal afwezig, wat best wel jammer is. Ook zijn veel van deze verhalen gewoon een verdere uitwerking van wat de lezer al weet uit de boeken. Daardoor voelen ze soms wat overbodig, hoe leuk het ook is om meer te lezen over de geliefde personages.

Vooral het laatste kortverhaal, dat over het huwelijk tussen Wolf en Scarlet, valt erg tegen. Het is leuk om alle personages nog eens samen te zijn, maar daar stopt het ook. Scarlet, die anders zo stoer en zelfstandig is, lijkt hier ineens een heel ander personage te zijn. Ze is plots meisjesachtig en giechelig, wat echt niet bij haar past. Ook de andere personages lijken amper nog op zichzelf. Ook het verhaal zelf heeft praktisch niets van inhoud. Ik snap dat dit kortverhaal dient als mooie afsluiter van de serie, maar toch vind ik het absoluut onnodig.

Alle verhalen zijn een beetje onnodig, alleen de hertelling van De Kleine Zeemeermin weet te boeien. Daardoor voelt deze bundel dan ook niet echt aan als een nuttige toevoeging aan de reeks. Ergens heb ik zelfs spijt dat ik deze bundel nog vast heb genomen. Alle personages die ik namelijk zo leuk vond, voelen heel anders aan. De sprookjessfeer, die gecreëerd werd door de hertellingen, ontbreekt ook helemaal. Voor mij is dit een beetje een domper en is Winter een veel beter einde.

Meer recensies van thefairytaleaddict