Verdient de hype

Moordgids voor Lieve Meisjes is het soort boek dat ik nooit op eigen houtje zal vastnemen. Doordat het zo immens populair is op social media, en in het bijzonder op Bookstagram, was mijn interesse toch geprikkeld. Toen ik het in de bib zag liggen, heb ik besloten dit boek toch maar eens mee te nemen. In dit boek haalt Pip, het hoofdpersonage, een moordzaak vanonder het stof vandaan voor een schoolproject. Verschillende jaren geleden werd Andie Bell vermoord door haar vriendje Sal in Little Kilton, waar Pip ook woont. Vlak daarna pleegde de vriend ook zelfmoord. Pip gelooft echter niet dat dat werkelijk gebeurd is en wil de waarheid achterhalen. Al snel ontdekt ze dat er meer schuilgaat achter deze tragische gebeurtenis en ontdekt ze enkele geheimen.

Het verhaal is zeer goed uitgewerkt. Gaandeweg hinten er bepaalde zaken naar de ontknoping die pas duidelijk worden wanneer je weet hoe het boek zal eindigen. De auteur heeft duidelijk erg goed nagedacht over het verloop van het boek. Als lezer voel je je ook een soort van detective en wil je ontdekken wat er daadwerkelijk gebeurd is die bewuste avond. Personages bedenken, verontwaardigd raken over keuzes van het hoofdpersonage en zelfs hele theorieën bedenken, het gebeurt allemaal wanneer je dit boek leest.

Dat maakt dan ook dat je steeds maar wil doorlezen. Na elk hoofdstuk heb je als lezer weer nieuwe vragen die je zo snel mogelijk beantwoord wilt zien. Daarom is het ook erg moeilijk dit boek neer te leggen. De aangename schrijfstijl, die duidelijke op jongvolwassenen is gericht, maakt ook dat dit boek erg vlot leest waardoor je al snel moeite hebt om dit boek neer te leggen.
Ook vind ik de keuze om de verslagen van Pip toe te voegen erg aangenaam. Dit onderzoek is nog steeds een schooltaak voor haar en dus maakt ze regelmatig verslagen, die regelmatig voorkomen in het boek. Door die verslagen weet je exact wat er in Pip haar hoofd omgaat. Daardoor weet je op elk moment wat haar plan is en wie haar hoofdverdachten zijn. Daardoor kan je als lezen zelf verder bouwen op die vermoedens en je eigen conclusies proberen trekken, wat wel een leuk gegeven is.

Jammer genoeg lijkt het einde een beetje gerusht. Die laatste hoofdstukken gebeurt er ineens erg veel op slechts een paar pagina’s tijd. Daardoor lijk je soms wat te missen en moet je sommige dingen meerdere keren lezen. Jammer, want in de rest van dit boek wordt de spanningsboog wel meesterlijk bewerkt.

Verder is de toevoeging van een liefdesverhaallijn ook een beetje onnodig en voorspelbaar. Al vanaf de eerste kennismaking is de toekomstige relatie van mijlenver te zien, maar toch wordt er in het boek steeds gedaan alsof dat absoluut geen mogelijkheid is. De gehaaste kus die ineens in het laatste hoofdstuk plaatsvind, komt ook redelijk misplaatst over. Ik kreeg het gevoel dat deze romance slechts toegevoegd is omdat de auteur dacht dat het doelpubliek zoiets nodig heeft om een boek goed te vinden.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met dit genre en die eerste kennismaking is zeker een aangename verrassing. De titel van het boek is wel een beetje misleidend, maar toch was ik erg geboeid door Moordgids voor Lieve Meisjes. Ik ga het vervolg ook zeker een kans geven en ga toch ook eens op zoek gaan naar andere boeken uit dit genre om dit genre wat beter te leren kennen.

Meer recensies van thefairytaleaddict