Verrassend debuut

Het hart van de adelaar is het debuut van Emmelie Arents, hierin vertelt ze het verhaal van Joana Sky. Deze jongedame heeft de gave om dodelijke wensen uit te spreken. Die gave klinkt niet alleen gevaarlijk voor mensen rondom haar, maar ook voor Joana is dit een dodelijke gave. Haar gave is namelijk verboden. Joana wordt dan ook ten onrechte veroordeeld tot de doodstraf. Die weet ze echter te omzeilen doordat de koning haar redt. Hij wil van haar een wapen maken dat hij kan inzetten tegen de Adelaars, die de verzetsstrijders tegen de koning zijn.

Emmelie heeft met Het hart van de adelaar een sterk debuut neergepend. Haar schrijfstijl is erg poëtisch en leest makkelijk. Het is dan ook niet moeilijk om helemaal opgeslokt te worden in het verhaal van Joana. Wel ging het verhaal jammer genoeg wat snel voor me. Verschillende gebeurtenissen werden slechts kort omschreven terwijl er gerust wat meer aandacht aan besteed had mogen worden. Andere gebeurtenissen gebeurden zelfs helemaal tussen de hoofdstukken door terwijl ze me belangrijk genoeg leken om er een hoofdstuk aan te wijden. Daardoor voelde het soms aan alsof het boek gehaast was. Zeker het tweede deel van het boek ging plots heel snel.

Waar Emmelie duidelijk veel talent voor heeft, is voor het scheppen van een fantasiewereld. De wereld van Joana en het daarbij horende magiesysteem voelde erg goed uitgewerkt aan. Dat laatste wordt ook onmiddellijk duidelijk gemaakt vanaf het eerste hoofdstuk. Dat het magiesysteem vanaf de eerste regels zo duidelijk aanwezig is en uitgewerkt is, werkt ook mee aan de plotse manier waarop het boek start. Dat maakt ook mede dat je als lezer onmiddellijk in het verhaal zit.

Verder zijn de verschillende personages stuk voor stuk interessant. Niet alleen Joana, maar ook verschillende andere personages wisten mijn interesse te wekken. Alleen de liefdesverhaallijn die gedurende het boek ten tonele kwam, vond ik in het begin wat minder. Hij voelde erg cliché en voorspelbaar aan. In het tweede boek gaf Emmelie echter een twist aan deze cliché verhaallijn waardoor ik ben gaan beseffen waarom die voor mij enigszins saaie opbouw ervan noodzakelijk was.

Niet alleen het verhaal en de personages, maar ook de schrijfstijl die Emmelie Arents hanteert heeft me weten te verbazen. In mijn ogen is dit vast en zeker een goed debuut. Emmelie Arents is een auteur die een vast plaatsje zal krijgen in mijn boekenkast en ik kijk er naar uit om nog meer van haar hand te lezen.

Meer recensies van thefairytaleaddict