Hendrik verovert je hart!

Wendy 27 september 2020 Hebban Team
Hendrik Groen is het pseudoniem voor Peter de Smet, in 2014 kwam dit boek op de markt, lange tijd was er een heel mysterie rond de auteur. In 2016 werd zijn identiteit onthuld en bleek het boek het debuut van Peter de Smet te zijn. Beide boeken rond het hoofdpersonage Hendrik Groen wonnen de publieksprijs voor het Nederlandse boek/NS publieksprijs. De boeken waren een hype en Hendrik veroverde de harten van de lezers, in 2017 kwam hij tot leven op het scherm (tv-serie).

*De innemende, vriendelijke, correcte Hendrik Gerardus Groen heeft een besluit genomen, één jaar lang zal hij ongecensureerd zijn kijk neerpennen over zijn leven in het verzorgingstehuis te Amsterdam-Noord. Het gezeur, geklaag van de bewoners, zijn avonturen met zijn rebelse vriend Evert en wat met de gevoelens voor de nieuwe bewoonster Eefje krijgen een plaats in zijn dagboek. Gedaan met altijd vriendelijk te zijn, gedaan met altijd te knikken en regels te volgen Hendrik heeft een missie!

Dit humoristisch dagboekvormig verhaal is wel bijzonder te noemen, alledaagse dingen en actualiteit bekeken door de ogen van de bijna 84-jarige Hendrik Groen. Vlot leesbaar en eenvoudig verwoord kan je dit boek in één ruk uitlezen of zelfs tussen andere verhalen door, de rode lijn blijft duidelijk. Elke bladzijde geeft een realistische kijk op de dagelijkse activiteiten van onze ouderlingen, met momenten kabbelt het verhaal wat vooruit maar dit doet zeker geen afbreuk aan de unieke personages die de auteur in beeld brengt. Misschien miste ik bij bepaalde fragmenten wel wat meer diepgang of gingen ze verloren in het 'te veel willen weergeven'. Spreken we hierover een beginnersfout? Al bleven de emoties op afstand en was er een gemis aan diepgang, de evolutie in het personage Hendrik vond ik zeer mooi uitgewerkt en het lezen waard!

Meer recensies van Wendy