Dit smaakt naar meer

Akke Froukje 29 februari 2020
Tim Visser woont in een studentenflat in Den Haag. Hij werkt in een Expat bar. Op een avond ziet hij een vrouw waarvan hij onder de indruk is. Hij komt erachter dat ze Emily Green heet en na zijn eerste kennismaking gaat hij op zoek naar haar. Tim kan haar met geen mogelijkheid vinden en pakt zijn laatste redmiddel erbij: een USB-stick uit zijn “vorig leven”, met als gevolg dat zijn computer gehackt wordt.

Vorig leven – vier jaar eerder
Tim Turner is net afgestudeerd en krijgt een wereldbaan aangeboden bij The Keeler Company in Washington. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn: naast zijn baan, krijgt hij ook nog een supermooi appartement erbij.

Na ongeveer anderhalf jaar zoekt een man contact met Tim. Hij vertelt dat de Keelers zich bezighouden met smerige zaakjes; ze laten mensen verdwijnen. De Vriend (zo mag Tim hem noemen) heeft notitieboekjes vol geschreven over het bedrijf en de geheime zaken die er omheen spelen. Hij was een onderzoek gestart naar de verdwenen mensen en een van die verdwenen mensen was de vader van Tim.

Tim komt via De Vriend in een wereld terecht met valse identiteitspapieren. Ook Tim krijgt hiermee te maken als hij op de vlucht slaat voor The Keeler Company. Hij begint een nieuw leven in Den Haag. Wanneer zijn computer dus gehackt wordt, komt zijn vorige leven akelig dichtbij.

Dit was een heerlijk boek om te lezen. Wat leek het allemaal mooi voor Tim; hij is jong, een wereldbaan en een mooi appartement erbij. Hij ging helemaal op in zijn baan en wanneer hij erachter komt dat het bedrijf zich bezighoudt met smerige zaakjes, stort zijn wereld in. De manier hoe dit allemaal beschreven werd, vond ik erg fijn. Het sprak mij enorm aan.

Het verhaal dat de auteur heeft bedacht, vind ik erg origineel en realistisch. Het online bezig zijn, is natuurlijk een hot item en dit bedrijf, dat andere bedrijven online beschermt is zeer actueel. Het verhaal dat er omheen bedacht is, is erg goed.

Het begin en einde van het boek vind ik erg vlot beschreven. In het midden had het van mij wat vlotter gemogen. Op een gegeven moment dacht ik dat het stil zou vallen, maar dit viel gelukkig mee. Het verhaal wist me te pakken en het heeft me een aantal spannende uurtjes bezorgd. Het boek heeft een flinke dosis spanning waardoor ik vind dat het zeker in het thrillergenre thuishoort.

Doordat het boek erg origineel en actueel is en het vol spanning zit, geef ik het vier sterren.

Meer recensies van Akke Froukje