Een charismatische narcist

cjcuijk 17 april 2024
Boeiende biografie van Ischa Meijer. Goed geschreven. Voor Ischa gaat alles terug op zijn joodse afkomst en de gebeurtenissen in de oorlog en de zeer moeizame verhouding met zijn ouders met wie hij als baby in het kamp heeft gezeten. Ze hebben hem gekleineerd en verstoten en eeuwig is hij op zoek naar bevestiging. Hij heeft een aimabele kant, kan met een overdonderend charisma en humor anderen voor zich innemen en - meer name vrouwen - van hem laten houden. Tegelijk gooit hij ze na een tijd als afgekloven kippenboutje weer weg en wordt hij enorm vals en haatdragend tegen ze. Hij is enorm egocentrisch; het moet allemaal om hem draaien en hij lijkt daarin wel op de Uitvreter van Nescio. Eigenlijk vertoont hij voortdurend grensoverschrijdend gedrag en beschadigt en kwetst mensen. Op de een of andere manier zien veel mensen dit schandelijke gedrag door de vingers misschien omdat hij zo duidelijk psychisch beschadigd is door zijn jeugd en zich soms gedraagt als een grote baby en daar volledig schaamteloos in is en tegelijk ontzettend apart en grappig is. Hij is een zelfde type man als van Oorschot. Beide biografieën gaan over mateloze, theatrale, egocentrische mannen ,et een enorm charisma die keihard werken en zichzelf langzamerhand slopen.
In het algemeen merk ik dat ik biografieën na een tijdje niet meer zo boeiend vind om te lezen. Je begint de hoofdpersoon al te kennen en zeker als er geen dramatische lijn in het boek zit, wordt het een soort opeenvolging van gebeurtenissen, waarin de persoon zelf vaak op een bekende manier handelt.

Meer recensies van cjcuijk