Flamboyant

cjcuijk 17 april 2024
Amusante en interessante biografie. Van Oorschot is een heel flamboyante man, zeer uitgesproken en theatraal ( hij dikt zijn verhalen altijd aan en is daaraan niet altijd betrouwbaar), zoekt voortdurend mensen op en belt hen s’nachts, maakt ook veel ruzie en zal altijd proberen financieel voordeel te halen. Vrienden en vrouwen zijn heel belangrijk voor hem, maar hij kan ze ook weer afstoten. Het speelt in een literaire en politieke omgeving en tijd die mij goed bekend is; veel namen van schrijvers ken ik en dat maakt het ook leuk om te lezen. Het boek is prettig leesbaar omdat er veel anekdotes, citaten en brieven in staan van van Oorschot zelf en zijn naasten en dat zijn allemaal heel talentvolle sprekers en schrijvers. Die smeuige, mooi verwoorde passages heb ik wel nodig om het boek boeiend te vinden, want het feitelijke levensverloop zie ik eerder als naslagwerk. Deze theatrale figuur die voortdurend herrie om zich heen opzoekt, kan ook zeer depressief zijn en voelt zich uiteindelijk juist op zijn gemak in het samenzijn met ingetogenheid, bijvoorbeeld met de Vlaamse dichter jan van Nijlen.

Meer recensies van cjcuijk