Fris en modern

cjcuijk 21 april 2024
Prachtige roman over een vrouw die in de beklemming van het provinciale leven haar dromen over liefde en rijkdom niet kan waarmaken en daaraan ten ondergaat. Ongelooflijk dat dit boek uit 1850 zo fris en modern overkomt; waarschijnlijk ook door de vertaling van Hans van Pinxteren. DE stijl is compact en bijna koel registrerend en in soms wisselende perspectieven volgen we de gebeurtenissen, waarbij de verschillende personen - naast Emma - met veel aandacht en zonder oordeel worden beschreven. Wat me bijblijft, zijn de prachtige beschrijvingen van de omgeving waarin het verhaal plaatsvindt, die vreemd en atypisch zijn en eigenlijk bij mij nauwelijks beelden oproepen - zoals dit wel het geval is bij Couperus - maar die toch door door de zinnen zelf heerlijk zijn om te lezen. Madame Bovary is ook geen aardige vrouw, ze is humeurig tegen haar man, bedienden en lijkt eigenlijk weinig geïnteresseerd in haar kind. Haar emoties fluctueren mee en ze reageert niet rechtlijnig. Haar man Charles is ook een boeiende figuur; hij is een man van de middelmaat en daardoor voor Emma niet interessant, maar is wel in staat om enorm veel en oprecht van Emma te houden.

Meer recensies van cjcuijk