Een ‘verantwoorde’ Bouquet-reeks-roman

EdwinCG 30 mei 2020
Boeken waarvan de naam van de schrijver groter is weergegeven dan de titel zelf moet je altijd wantrouwen.

Na zijn boek naar aanleiding van de recente brand in de Notre Dame te Parijs, mijn tweede kennismaking met deze schrijver.
Het boek is onderhoudend. Beschrijft een kleine kloostergemeenschap in het zuiden van Engeland in de turbulente Middeleeuwen van 1123 tot 1274. De abt Philip bouwt een kathedraal in een periode waarin het Koninklijk leiderschap per maand lijkt te wisselen. We volgen de abt en de familie van Tom Builder in het bouwen van een kathedraal in het fictieve plaatsje Kingsbridge.

Het verhaal ontvouwt zich als een Bouquet-reeks-roman. Met drama, liefde en intriges. Het onderliggende thema is dat van ‘ Goed en Kwaad’.

Wat het boek onderscheidt van een echte Bouquet reeks roman is naast de dikte (ruim 1000 pagina’s), het oog voor de historische details van deze cruciale periode in de historie van Engeland. De fameuze moord op bisschop Thomas Beckett in zijn kathedraal van Canterbury vormt een mooie apotheose.

Het boek leest als een trein. De lezer verveelt zich geen minuut en wil de overwinning van het goede op het kwaad meemaken. Hetgeen dan ook gebeurt. Dat is mooi. Ook frist het je kennis van deze periode op.

Geen hoogvlieger, wel een page-turner.

Meer recensies van EdwinCG