Het Franse leven met een grote knipoog

Helma Koot 27 mei 2020 Hebban Recensent
Wat kan ik toch genieten van de schrijfstijl en de humor van Ilja Gort. Ook met zijn nieuwste boek Godendrank zorgt hij er regelmatig voor dat ik met een grote glimlach op mijn gezicht heb zitten lezen. In Godendrank put hij uit zijn eigen ervaring als wijnboer. Hoofdpersoon Abel is een beetje blijven hangen in de flower power tijd. Hij heeft een platenwinkel in de Amsterdamse Jordaan, rookt graag een joint en geniet van het leven. Hij is gelukkig getrouwd met Angela, die een stuk nuchterder in het leven staat en zo een mooi tegenwicht is voor de dromerige Abel. Hun twee dochters zijn het huis uit en Abel vindt de tijd rijp om nu eindelijk zijn droom om een biologische wijnboerderij in Zuid Frankrijk te beginnen waar te maken.

Je krijgt het gevoel alsof je midden in een aflevering van 'Ik vertrek' terecht bent gekomen. Abel spreekt slecht Frans, heeft weinig kennis van de wijnbouw en echt goed nagedacht over zijn plannen heeft hij niet. Je ziet al van verre aankomen dat deze droom in duigen gaat vallen. Gelukkig heeft hij Angela die de financiën goed in de gaten houdt. Je volgt het leven van Abel als beginnende wijnboer en maakt kennis met de dorpsgenoten, leeft mee met de tegenslagen, die natuurlijk onvermijdelijk zijn. Voor zijn kleurrijke personages en hun manier van leven heeft hij dankbaar gebruik kunnen maken van mensen die hij tijdens het maken van zijn televisieprogramma zelf heeft ontmoet. Het is een mooi stelletje bij elkaar: nors, maar toch met het hart op de juiste plek als de nood aan de man komt, maar helemaal zuiver op de graat zijn ze geen van allen. Ook zijn er leuke verwijzingen naar bestaande personen zoals wijnschrijver Hubart Bijlsma waar je natuurlijk direct Harald Hamersma in herkent en rapper Bonny Dex alias Ronnie Flex.

Ondanks dat het verhaal een beetje door kabbelt, blijft het bijzonder prettig lezen door de humor die de beeldende schrijfstijl van Gort kenmerkt. Het is genieten geblazen met zinnen als deze: “Abel had het gevoel alsof hij een slok uit een blik verfafbijt had genomen. Het brouwsel zakte als een lavastroom naar beneden en zwaaide blaartrekkend af richting slokdarm.” Dan weet je direct wat voor bocht hij te drinken krijgt.

Helaas is de kwaliteit van zijn eigen wijn van ongeveer dezelfde kwaliteit. Hij besluit een deel van zijn wijnranken te ruimen en in plaats daarvan wiet te telen. Door de wietolie toe te voegen wil hij zijn wijn transformeren tot Godendrank, waarmee direct de titel verklaart is. Dat hij hierdoor de aandacht trekt van minder gezellige types ligt voor de hand. Het resulteert in een eindfinale vol wild west taferelen met een hoofdrol voor de hoogbejaarde Fifi die met haar wapenarsenaal en scherpe oog de show steelt.

Iedereen die in Frankrijk is geweest zal de sfeer herkennen die Ilja Gort, weliswaar met een grote knipoog, in Godendrank neerzet. Al met al een heerlijk boek waarmee je tijdens de lockdown toch een beetje in Franse sferen vertoeft. Trek er een fles Slurp bij open om de ‘Ilja Gort ervaring’ compleet te maken. Je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Meer recensies van Helma Koot